Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

onsdag 1 februari 2012

Dag 32: Ajaj, Nintendo


Jag är en stolt ägare av en Nintendo 3DS, som jag älskar. Spelutbudet älskar jag väl inte ritkigt än, men det blir bättre och bättre hela tiden. Det känns därför ganska sorgligt när hela företaget dras ner av den. Jag har på en annan blogg pratat om vad Nintendo gjorde för fel, som ni kan läsa här om ni vill. Tänker inte gå in på det i särskilt mycket detalj här, men man kan väl säga att det mesta hade med dålig timing att göra. De blev i höstas tvugna att prissänka konsolen med nästan 1000 kr så att de gick från att sälja några stycken till ett pris de tjänade på, till att sälja miljontals till ett pris de förlorar pengar på.

Visst, de behöver etablera sig i förhoppningen om att när alla har en 3DS sen så köper man spel till den (sålänge det finns spel att köpa). Denna satsning var nödvändig, annars hade den lilla konsolen dött ut då ingen köper den så då vill ingen utveckla spel till den. Smällen som Nintendo måste ta däremot nu är en förlust på ca 6 miljarder kronor. Det är en ganska saftig peng, även om jag skulle tro att de har råd med det.

I dagens läge med alla smartphones som alla med lite programmeringskunskaper kan utveckla och släppa innovativa spel till utan större problem, så har Nintendo och Sony, med sin PSP och kommande PSVita, en tuff tid framför sig. En telefon har alla, så när man investerar i en sån så lägger man ofta ut ett större belopp, eller får en gratis när man tecknar nåt abonnemang. Så den marknaden är automatiskt väldigt stor, och blir större. Det jag är lite rädd för är att de renodlade (bärbara) spelmaskinerna ska dö ut och helt ersättas av smartphones. Det finns såklart massor med bra spel att ladda ner till luren, men det är skillnad på en feature på din telefon som samtidigt ska klara av så mycket annat och en maskin som är dedikerad till spel.

Jag vill ha mer än bara casual-spel. Jag vill kunna bli indragen i en annan värld genom spelandet, påväg till jobbet. Jag tror inte att smartphones generellt sett kommer klara av leverera den sortens spel. Nu har jag själv visserligen precis investerat i en Xperia Play, som jag hoppas kommer få lite fler spel av den typen jag är ute efter. Den är dock, i dagsläget, unik med sin utskjutningsbara kontroll och den säljs i princip inte längre. Det tycker jag visar på att fe flesta nöjer sig med Angry Birds, Cut the rope m.m. som helt klart är bra spel, men som inte riktigt ger det där extra som spel genom alla år kunnat göra.

Men det kanske bara är jag som tycker så. De enkla spelen kanske är framtiden och jag hänger kvar på mina Final Fantasy, Metal Gear Solid och Zelda (som jag alla kan spela bärbart på konsoler). De är dock alla värda att spela om igen, så jag kan väl klara mig ändå...


Dagens slips är donerad av Per Malmberg och är av märket Övik, som jag inte hittar nån info om. Får tyvärr bara upp länkar som har med staden Örnsköldsvik att göra. Vill ni buda på den kan ni göra det här: http://www.tradera.com/morkbla-slips-med-vitt-ornmonster-enslipsomdagen-dag-32-auktion_340275_148283795

PS: Det finns just nu flera slipsar utan bud, så om ni vill fynda till er en slips så är det dags! Kolla resten av mina auktioner här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar