Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 14 februari 2012

Dag 45: Fiolspelande


Jag har nämnt förut att jag spelar fiol, och det är något jag började med redan när jag var 9 år gammal, men slutade med fyra år senare. Vad jag kan minnas så var det för att jag hade tröttnat lite grann, men mest för att vi inte hade råd att köpa en fiol till mig då. Innan hade vi endast hyrt en från musikskolan, men de tillät bara det upp till en viss ålder. Så, det blev att jag slutade. Just då kändes det lite skönt, att inte ha det som tyngde ner mig ibland och tog upp tid på kvällar och så, men samtidigt så var det ganska jobbigt då jag gillade verkligen att kunna spela musik. Att med mitt instrument kunna framkalla behagliga toner (nåja, skapligt behagliga) som folk kom för att lyssna på, när vi spelade med vår orkester.

När jag fyllde 25 så hade jag önskat mig en fiol igen, då jag viljat ha en mer och mer de senaste åren, och jag fick en av mina föräldrar. Jag hade fortfarande allt i huvudet som jag lärt mig förut, men jag märkte snabbt att mina fingrar hade glömt det mesta. Mina fingrar hade dessutom blivit mycket större. Det är inget lätt instrument, men det känns extra svårt när huvudet och fingrarna går åt olika håll. Jag visste däremot att jag ville lära mig ordentligt på nytt. Först kollade jag lite på YouTube, där jag tidigare sett ett par tutorials för att spela tv-spelsmusik på fiol (det jag ville göra helst av allt) men att bara försöka kopiera det de gör i videos är inte särskilt pedagogiskt, så jag sökte nästan direkt upp lektioner. Hittade ett bra ställe där man får gå i sin egen takt, oavsett ålder (vilket var ett problem annars) och nivå.

Jag går på dessa lektioner en gång varannan vecka ungefär, och jag har sedan starten blivit mycket bättre, men jag har lång väg att gå. Jag har som tur är en väldigt bra lärare, så det ska nog gå till slut, men en viktig del är ju såklart att öva hemma. Det är nog den allra svåraste biten. Jag har inte så mycket hemmatid, och den jag har fylls upp av annat eller så är jag bara för trött. Det är svårt att få till, fast att jag tänker väldigt ofta att "jag borde nog spela lite fiol" så händer det inte ofta alls. När det väl händer, så låter allting förjävligt i mina öron och jag tappar lusten. Jag vill så gärna spela och bli bra.

I julas så spelade jag min första spelning inför folk, vilket var lite läskigt, men mest bara väldigt spännande och jättekul. Nästa gång musikskolan jag går hos föreslår en spelning, tänker jag tacka ja direkt. Det är lite lättare också, då jag har ett mål att gå emot. Något jag måste uppnå, för att inte låta jättedåligt inför en massa folk. Den sortens motivation funkar väldigt bra för mig, så jag hoppas på fler spelningar ganska snart faktiskt.

Nu ska jag strax iväg till ännu en fiollektion. Folkmusik skall stråkas ut ur min trälåda!


Dagens slips är donerad av Stefan Gädda och är av märket Nini's, och om ni vill lägga ett bud på den kan ni göra det här: http://www.tradera.com/morkbla-rutig-slips-enslipsomdagen-dag-45-auktion_340275_149342447

1 kommentar:

  1. Det är jättebra att du kämpar vidare med fiolen.
    Musik och sång är hälsosamt och bra för både kropp och själ. Speciellt hälsosamt är det när man utövar det aktivt, alltså inte bara passivt lyssnande.

    / Pappa

    SvaraRadera