Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

lördag 25 februari 2012

Dag 56: Jag och mamsen


Ända sedan jag var 14 eller 15 har jag varit längre än min mamma, men jag har inte tänkt på det så mycket ens när jag står bredvid henne. På en sån här bild däremot så blir det nästan så övertydligt i mina ögon, att jag nästan inte tror på det. Som jag nämnde igår så ska vi fira hennes kommande 60-årsdag lite i förväg idag. Inget fancy, mest bara god mat, gott vin och gott sällskap plus eventuella sällskapsspel.

Jag har redan hunnit spela Dance Central med henne, vilket är ett väldigt roligt sätt att svettas på. Hon hänger med väldigt bra, så hon fick en del stjärnor på sina låtar. Hon är nog i mycket bättre form än vad jag är då hon lyckas ta sig genom flera timmars gymnastikpass medan jag knappt klarar en kvart på motionscykeln hemma.

Nu chillar vi bara lite i köket här innan maten drar igång, så jag ska nog sälla mig till de andra en stund. Dagens slips är donerad av Lars M. Nilsson och är av märket Hugo Boss! Fina grejer alltså! Fast om man läser lite av märkets historia så är det tyvärr inte riktigt lika fint. Märket grundades av en tysk med samma namn 1924, men gick i konkurs redan 1930. De startades upp igen ett år senare och nådde då stora framgångar tack vare att de levererade mycket kostymer till nazistregimen i Tyskland. Under andravärldskriget så stödde de öppet nazisterna och gjorde kostymer och uniformer till bland annat SS och Hitler-Jugend. De använde även tvångsarbetare till att tillverka sina kläder i både väst- och östeuropa.
Företaget gick sen år 2000 med i en stiftelse som tyska näringslivet startat som jobbar med att ersätta tvångsarbetare.

Trots deras brokiga bakgrund så gör de väldigt väldigt snygga saker, så om ni vill ha en av deras vackra slipsar så kan ni buda på den här: http://www.tradera.com/guldsand-randig-slips-hugo-boss-enslipsomdagen-dag-56-auktion_340275_150224267

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar