Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 3 februari 2012

Dag 34: Magiska dieter


Förr i tiden så var det ett tecken på välstånd och klass om man var av den rundare kroppstypen. Nuförtiden så vill man undvika det till varje pris, vilket jag kan förstå. Man vill se bra ut och må bra. Övervikt kan leda till många problem, både fysiska och psykiska, som man såklart vill undvika. Problemet idag är dock att viktminskningar sker på fel sätt, tycker jag. Och det är verkligen nåt jag tycker bara, jag är INGEN dietist eller ens i särskilt bra form själv. Det jag tänker prata om känner jag är sunt förnuft bara, inte mer.

Det väldigt väldigt många är ute efter när de vill gå ner i vikt är en bra diet. De vill äta på nåt särskilt sätt som gör att de rasar i vikt, samtidigt som de fortsätter resten av sitt liv som det är. Folk nuförtiden rör sig mindre och mindre, mycket p.g.a. att det är IT åldern vi lever i där vi kan nå allting vi behöver via nätet, vi kan t.o.m. veckohandla mat därifrån. Vi skulle kunna leva våra liv genom att bara sitta i våra soffor och klicka runt på våra laptops, eller i våra telefoner.

Problemet med detta och dieter är att något som är väldigt grundläggande för vårat välmående är motion och rörelse. Dieter kan funka väldigt bra för viktnedgång ändå, men det behöver inte betyda att du mår så mycket bättre för det. Dieter blir som en ursäkt för att man inte orkar röra sig och sen så förväntar man sig samma resultat ändå. Den diet som är mest omtalad är väl LCHF, eller Low Carb High Fat, som går ut på att man slutar helt äta kolhydrater (och skippar då saker som bröd, pasta och ris) samtidigt som man tjongar på med en massa fett. Det har visat sig fungera bra för folk som vill gå ner i vikt snabbt, men den kan även vara potentiellt väldigt farlig. Våra kroppar behöver alla möjliga saker, så att beröva den från en stor del av dessa känns inte som rätt väg.

Om man motionerar och/eller rör på sig regelbundet och äter en normal kost som man ser till innehåller alla ämnen man behöver, så borde man hålla balansen i kroppen på det viset. Man kan äta mindre portioner om man vill, men inte för små för kroppen behöver näring. Att svälta sig till mindre vikt är en fabulöst dålig idé. Det har jag erfarenhet av åtminstone. Rör man sig mycket så ska man äta mer, annars börjar kroppen förbränna mer än bara fett, så som muskler. Rör man sig medelmycket så borde det räcka med vanliga portioner. Rör man sig bara lite eller inget alls, så borde man röra sig mer antagligen!

Många provar detta såklart, men tappar hoppet när de inte märker nån skillnad. Det är jobbigt att träna och man vill fortfarande innerst inne göra så lite av det som möjligt, men ändå gå ner i vikt. Så går det ett par veckor men man knappt gått ner nåt, så är det inte så förvånande tror jag.

Vi har skaffat en spinningcykel som nu står i vårat vardagsrum. Vi vill röra på oss, men vill inte ut och göra det, så vi tyckte det var en bra idé. Det är det ju såklart, men nu hänger det på oss att använda den. Jag själv har varit ganska dålig på det, så jag försöker inte predika för folk som har svårt att gå ner i vikt eller hålla igång med träningen. Jag vet att det är svårt. Det jag vill säga dock är att alla magiska dieter som finns inte är svaret, mer än temporärt möjligtvis. Speciellt inte när de kan vara farliga för ens hälsa, när de är tänkta att vara bra för en.

Jag skulle vilja avsluta med att nämna fetmas effekter på prostatacancer. Enligt undersökningar så verkar det som att viss fetma faktiskt minskar risken att drabbas av prostatacancer, men samtidigt så ökar chansen för att cancern blir dödlig om man faktiskt får den. Fetman blir alltså lite av ett tveeggat svärd, när det kommer till prostatacancer, men jag skulle nog säga att det är bäst även där att inte vara överviktig, då jag själv lättare blir sjuk men även lättare botad, än att öka chansen att dö om jag faktiskt skulle få den.

Dagens slips är från Tieroom.se och är av märket Notch, och om ni vill stödja vidare forskning kring bland annat fetmans effekt på prostatacancer så kan ni buda på slipsen här, då alla pengar ni ger går direkt till Fonden mot Prostatacancer: http://www.tradera.com/rod-och-silverrandig-slips-enslipsomdagen-dag-34-auktion_340275_148433417

PS: Se till att klicka in på dagens bild och vänta ett par sekunder... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar