Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 21 februari 2012

Dag 52: Födelsedagar och fastlagsbullar


Idag smaskas det semlor kors och tvärs över landet, då vi "firar" fettisdagen. En kristen högtid som funnits i många år, som är en del av fastlagsveckan, alltså veckan innan fastan. Fettisdagen är helt enkelt en sammansättning av "fet" och "tisdag" för att man på den dagen brukade trycka i sig stora mängder god mat. Nuförtiden så är det den enda dagen vi behållit från fastlagsveckan, vilket jag tycker är lite roligt. Vi har slutat helt med allt som har med fastan att göra, där man skulle frångå att äta mat i princip för de som inte vet, förutom en av dagarna precis innan fastan där vi åt en massa god mat. Vi insåg helt enkelt att fastan är tråkig och dum, men god mat och bakverk är roliga, så vi sållade ut den biten med högtiden vi uppskattade mest och slängde bort resten. Bra gjort tycker jag!

Just denna fettisdagen så äter jag faktiskt fastlagsbullen till min alldeles egna lillaysters ära, som fyller 19 år idag. Grattis Hillevi! Ta dig en egen semla (min får du inte!) och känn dig nöjd med att du bara har ett år kvar av tonåren! För er som är intresserade av att lära känna min syster lite mer, så kan ni läsa även hennes blogg här!

Dagens slips är från våran kära pappa och har inget märke på sig, mer än en text som säger att den är i polyester. Är ni inte avskräckta av det, så kan ni buda på den här: http://www.tradera.com/bla-och-svartrandig-slips-enslipsomdagen-dag-52-auktion_340275_149942593

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar