Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 31 januari 2012

Dag 31: Klockor och steampunk


Så var vi här! Vid första månadens slut. Det har gått rätt fort och jag har haft på mig 31 slipsar, varav 24 har sålts. När de sista 7 har sålts också, så kommer jag skicka iväg första buntan pengar till Fonden mot Prostatacancer! Så häftigt!

Jag drog fram västen igen för den här dagen och hakade på mitt fickur. Som jag nämnt tidigare så är jag väldigt fascinerad av tid, vilket inkluderar klockor och dylikt. Jag har alltid tyckt om fickur lite extra mycket, då det är något speciellt med dem. Just den jag har i handen gillar jag för att man kan se själva urverket ticka på genom en lite glasruta, med alla sina små kugghjul som snurrar. Temat på klockan var steampunk, vilket är en av mina favoritstilar rent allmänt. Den kan nog vara svår att få till i vardagen (men jag ska försöka få till det nån dag till bloggen!), men i fantasivärldar så är den enastående.


Grundidén till steampunk är att göra en framtidsvärld fast i 1800-talsstil. I de flesta fall används någon sorts maskin, om det så är luftskepp eller ett kylskåp så drivs de oftast av ånga och är gjorda mest av delar i mässing, plåt, trä och läder. Jag har länge haft en dröm om att kunna bygga egna steampunkmaskiner, speciellt luftskepp (även om jag inte kan få dem att flyga), både i modellstorlek och riktigt storlek, beroende på vad det är jag bygger. Jag kollar runt ibland på vad andra gör för något och nåt som är väldigt vanligt är att modifiera exiterande saker så att de ser ut som steampunk. Den här t.ex.:


Det är en vanlig digitalkamera som man byggt ett skal till i klassisk steampunkstil. Det ser så läckert ut! Ska försöka fila på något eget. Helst vill jag använda riktiga materiel men det är rätt svårt att få tag på och jobba med tror jag, så man får nog måla det för att få rätt stil på det.


Dagens slips är en av mina egna som jag köpte i helgen men som tyvärr inte har nåt märke på sig alls. Allt jag kan säga är att den är gjord i polyester och nästan lite pepparkaksbrun! Vill ni lägga ett bud så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/brun-slips-med-vita-prickar-enslipsomdagen-dag-31-auktion_340275_148217180

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar