Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 26 januari 2012

Dag 26: Gourmet eller gourmand?


Matlagning är något jag verkligen tagit till mig sen jag flyttade hemifrån. Jag älskar det, även om vissa dagar när man är så trött att man inte ens vill se en stekpanna. Matlagning är avslappnande och roligt, och om man gör det hela rätt så skapar man sin egen belöning mot slutet. Ganska genialiskt egentligen. Man gör något kul och sen får man äta något gott!

När jag var liten, eller ja ändra fram tills jag flyttade hemifrån, så tyckte jag aldrig om mat. Mat var en börda. Det var något som tog tid ifrån annat som var roligt. Jag åt så sällan jag kunde, ibland bara en gång om dagen och då bra knäckemackor. Ett tag så kunde jag inte äta om jag inte gjorde något annat samtidigt, om det så var att läsa en bok eller se på tv eller vad som helst. Jag blev för uttråkad av maten annars, som bara vara substans som jag behövde förtära. Jag var även väldigt petig med vad jag skulle äta. Om det var svamp, fisk/skaldjur, tillagade grönsaker t.ex. så  kunde jag inte äta det. De är visserligen väldigt vanliga grejer för barn och tonåringar att tycka illa om, men idag känner jag att jag missade väldigt mycket smaker. Det är lite synd.

Nuförtiden provar jag gärna allt. Finns det en buffé så känner jag mig inte nöjd förrän jag smakat på allt (om det går). Jag uppskattar alla olika smaker som varje del i maten ger. Jag utforskar gärna nya grejer, fast jag måste medge att jag är oftast ganska dålig på att hitta på nya grejer. Det är Malin bättre på. Däremot så om jag ätit nånting särskilt som jag gillat så återskapar jag gärna det och sätter nån twist på det.

Ikväll blir det nog bara pannkakor, men inte de vanliga stora, platta svenska pannkakorna utan mer den tyska varianten som är mindre och fluffigare. Det gör man genom att separera ut äggvitan innan man har ner den i smeten, sen vispar man den tills den är en stor klump med fluff. Ha i den precis innan du ska steka och rör ner den så blir hela smeten väldigt fluffig och du får härliga små pankisar.

Nån dag snart ska jag även göra kycklinglasagne. Jag älskar lasagne, men Malin är tyvärr inte så förtjust i köttfärs, så jag byte ut det mot kyckling istället. Fantastiskt gott! Kanske delar med mig av det receptet när det väl är dags.


Dagens slips är en av mina egna och är av märket Daxly. Jag har nu snart gått igenom hälften av min slipshög, då jag snart hållt på i 4 veckor! Helt galet! Vill ni buda på dagens slips så kan ni göra det här:  http://www.tradera.com/gron-bla-randig-slips-enslipsomdagen-dag-26-auktion_340275_147906298

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar