Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 13 januari 2012

Dag 13: Väder hit, väder dit


Tidigare vintrar så har det varit kallt. Riktigt kallt. Jag skulle nog t.o.m. gå så långt att säga sjukt jävla kallt. Med 7 ton snö per kvardatmeter, ungefär. Vi klagade alla på hur jobbigt det var, hur störigt det var att tågtrafiken slutade fungera, att bilen inte startade, att vantarna och tre par strumpor helt enkelt inte räckte för en promenad i -30 grader. Men det var fan nog bättre än det vi har nu.

Vädret den här vintern har varit mild. Det är åtminstonde den officiella beskrivningen. Det faktum att det inte är lika kallt som förra vintern räcker inte för att beskriva vår nuvarande upplevelse. Det är brunt, det är geggigt. Det är kallt, det är isigt. Det är lite snö, det blir slask. Detta är den cykel som upprepar sig om och om igen denna vintern. Detta borde alla ha upplevt vid det här laget, så det är ingen nyhet direkt. Det behövs bara klagas på lite extra. Idag är lite speciell dock. Idag kom alla tre segmenten i cykeln samman på en och samma gång.

Igår så ösregnade det hela dagen. Det verkligen vräkte ner, stod som spön i backen och allt sånt där, så allt var extra geggigt och blött. Sen kommer kylan som en stor överraskning och snabbfryser allt. Allt blir svinhalt, inklusive den fuktiga asfalten som råkar befinna sig överallt. När vi skulle åka och handla så var bilen inkakad i is. Vindrutetorkarna satt fast i isklumpar och trots att vi hade ett anti-frostskydd på vindrutan så var den stelfrusen och täckt i is, samt hade is under sig (alltså på rutan som den skulle skydda från just det). Vi kommer nästan inte ut från vår parkering då det är en liten uppförsbacke innan vi kommer ut till vägen, som vi höll på att glida nerför hela tiden.

Idag ligger den mesta av isen kvar, men det är lite 50/50 med isfläckar och geggfläckar. Då börjar det storsnöa! Snön lägger sig som ett tunt lager som inte tillför så mycket mer än att den döljer alla farliga isfläckar. Snön slaskar sig ändå på en del geggfläckar och gör dem ännu geggigare. Låt oss alltså gå igenom symptomen tillsammans nu... Brunt, check. Gegg, check. Kallt, check. Is, check. Snö, check. Slask, check. Yep! Gratulerar! Vi har nu skitvädret #1!

Nåja, nu har jag klagat tillräckligt. Låt oss prata om dagens slipsighet! Den har jag själv köpt, för jag tyckte den var så galen. Och den påminde mig om clowner. Jag tycker inte om clowner, men jag tycker om slipsen! Den är av märket Gulins som verkar vara en klädkedja som fanns förr i tiden, och då menar jag typ 70-talet. Får inte fram nån specifik information när jag söker på det mer än att många minns den kedjan som det ställe där de köpte alla sina kläder. Jag vet dock att de köptes upp av ett norskt företag, som senare gick i konkurs. Om de hade såna här slipsar, så hade jag gärna gått runt i en sån butik!

Jag kände idag att den här slipsen inte skulle passa till så mycket mer än vitt, men bara en vit t-shirt med slips kändes lite väl tråkigt, så jag la till västen. Ni kanske undrar varför jag inte hade en vanlig vit skjorta på mig, och det är för att jag faktiskt inte har nån. Men vem behöver skjortor? En del av det här projektet är väl egentligen att visa att man kan ha slipsar till vad som helst, på flera olika sätt. Det gäller bara att tänka till lite!

Vill ni buda på den här fantastiska slips så kan ni göra det här:  http://www.tradera.com/morkbla-slips-med-stora-roda-prickar-enslipsomdagen-dag-13-auktion_340275_147082960

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar