Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

onsdag 18 januari 2012

Dag 18: Mera mera!


Efter 18 dagar av projektet så måste jag säga att det har varit en rätt bra början. Jag har fått ihop 66 slipsar, med många fler påväg (logistiken är lite av ett problem dock, men det ska lösas!) och har sålt alla slipsar vars auktion har tagit slut på Tradera änsålänge. 619 kr har jag fått in! En ganska liten summa egentligen, men om man tänker på att om det fortsätter i den takten med i genomsnitt samma belopp för varje auktion som det varit hittils, så kommer det totalt ligga på 13326 kr. Inte illa, men det kan bli ännu bättre!

Tänk på att allt ni betalar vid en auktion går till välgörenheten! Det finns andra kostnader, så som frakt och en Tradera avgift (som jag inte lyckats bli av med tyvärr), men dessa tar jag själv hand om. Ni behöver inte oroa er för dem. Blir det vinnande budet på en slips t.ex. 63 kr, så betalar vinnaren in 63 kr och det är 63 kr som går till välgörenhet. Helt oavkortat.

Om ni funderar på att köpa nån slips, men tvekar lite, så kanske ni tänker "Visst, men vad ska jag med en slips till?" då många inte använder slips eller har för många redan. Tänk då på det hela som att ni inte köper en slips, utan ni ger pengar till välgörenhet men får en slips på köpet! Hur bra som helst! Samtidigt är ni delaktiga i en kul grej som passar att skryta om vid eftermiddagskaffet. Ni kanske står där vid nån kaffemaskin lite stolt och har på er den magiska slipsen! Så knussla inte när ni ska buda, utan ge det ni vill ge!

Sen finns det ju de fall där det inte är givmildheten det är fel på, utan att det inte kommer några motbud. Om man lägger 200 som maxbud, men ingen bjuder emot så att man vinner den för 1 krona, så känns det kanske lite tråkigt om man faktiskt ville donera mer. Det finns flera sätt att råda bot på detta:
  • Be folk du känner buda emot dig (bra sätt att sprida ordet också!)
  • Köp flera slipsar, tills du känner att du gett allt du vill ge (och få många slipsar!)
  • Vinner du slipsen för 1 krona, men vill ge 50 kronor så för över 50 kronor istället (då gäller det fortfarande att varenda krona av det går oavkortat till välgörenhet)
Känner ni inte för att köpa nån slips alls, men vi ge bort några stycken, så är det jättebra! Ni kanske oroar er för hur ni ska skicka dem, men vi kan hitta på en massa olika saker. Om ni bor i Stockholmstrakten så kan vi mötas och ni kan lämna över slipsarna personligen. Jag känner även folk lite överallt i Sverige som jag träffar då och då, så det finns alltid en chans att jag kan ta emot slipsarna via dem. Det första steget ni behöver ta är bara att dra iväg ett mail till mig, eller bara skriva en kommentar på bloggen, om att ni vill ge bort några. Sen kan vi diskutera fram bästa sättet för slipstransaktionen att äga rum! Allt går att ordna!

Det behövs hela tiden mer slipsar, och i slutändan så gör det heller inget om jag har fler än 366 slipsar, det betyder bara att jag har mer att välja på! Blir det slipsar över sen så kommer jag hitta på nåt särskilt med dem.

Dagens slips är en charmig sådan med Snobben på, helt i siden och av märket Fu F. Yunlai, som jag tyvärr inte hittar någonting om överhuvudtaget. Jag får mest upp resultat från eller relaterat till Kina, så jag gissar på att den kommer därifrån. Slipsen är donerad av Stefan Gädda och om ni vill lägga nåt bud på den så kan ni göra det här:  http://www.tradera.com/morkbla-snobben-slips-enslipsomdagen-dag-18-auktion_340275_147390028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar