Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

onsdag 11 januari 2012

Dag 11: International Thank You-day


Idag är det International Thank You-day (eller internationella tack-dagen om man ska svenskifiera det) och det fick jag reda på för bara nån timme sen. Det går i princip ut på att man ska anstränga sig lite extra för att tacka de som tackas bör, om det så är städaren som sopar ditt trapphus eller dina nära och kära som stöttar dig. Så, jag tänker passa på att tacka alla er som läser min blogg och stödjer projektet, ni som budar på mina slipsar, ni som sprider ordet vidare och ni som bara hejar på. Alltihopa peppar mig mer och mer för projektet håller mig igång. Utan er skulle inte projektet funka!

Jag gillar såna här speciella "högtider", som t.ex. kanelbullens dag eller "Talk like a pirate"-dagen. Jag ska försöka uppmärksamma lite fler av dem och kanske anpassa slipsval och utstyrsel efter vissa. Sen så finns det ju vissa högtider som jag kan skippa men som kanske är kul att nämna. Idag är det nämligen även "Step in a Puddle and Splash Your Friend"-day till minne av att idag för 189 år sedan så uppfanns regnrocken, eller varför inte Milk-day till minne av att mjölk levererades för första gången i flaskor den 11 januari 1878?

Till dagens bild då, där ser ni en väldigt trött Anders leka med en inte alls särskilt trött Mascot (våran hund). Det är hemskt kul att se honom springa runt på bushumör, speciellt då han blir 12 år gammal i år. Men han är en Shetland Sheepdog, så de blir ganska gamla. Något som är kul (och ibland väldigt jobbigt) med shelties är att de är vallhundar, och det sträcker sig längre än bara får. Om jag och Malin är lite längre ifrån varandra eller i olika rum, så blir han lite ängslig och vill gärna att vi flyttar oss närmare varandra. Samtidigt så om vi är för nära varandra, så ska han prompt vara i mitten. Det går inte alltid, men en sak är säker: den bästa platsen som finns, i hans värld, är att sitta mitt emellan sin matte och husse eller ligga i deras famn.

Dagens slips syns kanske inte så jättebra på huvudbilden, så jag har nedan en lite tydligare bild. Slipsen är ännu en av min morfars slipsar, som även denna hänger lösare runt halsen fast denna gången så är den lite mer som en scarf. Den är av märket Dako, som är ett svenskt märke som grundades 1930 av Idel Datjevski, som något år innan hade flyttat från Sovjetunionen till Stockholm. Det är alltså ett gammalt märke, men även här finns ingen märkning på hur gammal den aktuella slipsen är tyvärr.


Vill ni buda på dagens slips så kan ni göra det här:  http://www.tradera.com/brun-monstrad-slips-enslipsomdagen-dag-11-auktion_340275_146978375

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar