Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

söndag 15 januari 2012

Dag 15: Musik


Något som är väldigt viktigt för mig är musik. Inte något specifikt, utan bara musik i allmänhet. I alla genrer egentligen, men särskilt i de där musikern och/eller sångaren lägger ner sin själ i det. Det har dock i princip aldrig med sångtexten att göra. Jag har, i princip hela mitt liv, aldrig "hört" sångtexter. När ord får en melodi så är det bara ljud för mig, om jag inte läser texten samtidigt som jag hör den. Visst nåt ord eller nån mening här och där uppfattar jag, men aldrig det stora hela. Jag förstår aldrig vad de sjunger. Eller gör jag det? När jag hör en bra låt, så tycker jag att jag känner i själva musiken vad de vill förmedla. Om nån sjunger så gör det ju skillnad, men mest för att rösten kan vara ett lika fantastisk instrument som alla andra.

Jag såg nyligen en del av en dokumentär om Hugh Laurie (som spelar House) om hans turné för hans bluesalbum. Han har alltid haft en stor kärlek för musik, och speciellt blues då. Det är hans passion och jag älskar att man verkligen känner det när man hör musiken. Passionen dryper från musiken och det är nog viktigare än att det är en bra låt i sig. Han säger att han inte kan riktigt förklara vad som är som är så speciellt med musiken i hans liv, mer än att den fyller upp honom. Det är precis så jag känner också. Det surrar i bröstet och känslan sprids därifrån ut i hela kroppen och fyller upp hela ens kropp och själ.

Jag skulle vilja att musiken hade en större roll i mitt liv, men det är mest mitt eget fel att den inte gör det. Jag vill gärna kunna spela mer musik, men jag har inte tiden eller tålamodet att hålla igång så mycket som krävs. Jag gör mitt bästa, men det är svårt. Jag kämpar med att lära upp mig på nytt att spela fiol, då jag spelade som liten. Jag är ganska dålig på att öva hemma, då jag känner mig så osäker när jag spelar själv. Jag älskar dock att spela när jag är på lektioner, då jag får stöd och vägledning. Jag känner mig säkrare och jag känner hur den där passionen kommer ut mer ur mig själv då också.

Nån gång vill jag även lära mig spela piano, då det är ett av mina absoluta favoritinstrument. Jag hoppas att jag kommer kunna få ut den här passionen mer i framtiden, både med mitt nuvarande instrument och med andra. Jag måste bara hitta det som behövs, inom mig själv.

Dagens slips är donerad av Malin Näslund och även denna saknar ett märke. Jag tycker det är väldigt märkligt att företag inte tar med sin logo eller ens sitt namn på nån liten lapp eller liknande på slipsen. Jag tror inte det är så många som kan se på en slips och säga "Ah, men det är ju en sån där!", om man inte är en slips connoisseur. Såna är nog ganska sällsynta nuförtiden.

Vill ni buda på dagen slips så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/svart-och-vitrandig-slips-enslipsomdagen-dag-15-auktion_340275_147194278

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar