Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 16 januari 2012

Dag 16: Diskriminerande kampanj för TV-spel


Bilden ovan är tyvärr lite slarvigt tagen, då jag blev tvungen att ta med mobilkameran igen. Måste bli bättre på att hinna ta den hemma. Dagens slips är donerad av Matilda Gädda och den är från Kappahl. Jag tycker inte att jag behöver säga så mycket om Kappahl då alla känner till dem, i princip. Gör du inte det så är det en klädkedja som finns över hela Sverige.
Vill ni buda på slipsen så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/silverrandig-slips-enslipsomdagen-dag-16-auktion_340275_147263435

Nu över till det jag vill diskutera idag. Det är något jag såg imorse på väg till jobbet som gjorde mig väldigt arg och även fick mig att känna mig kränkt. Nedan ser ni den bild jag tog av en reklamkampanj som startar idag, av LoveFilm.se.


Det kampanjen vill visa är att LoveFilm nu även hyr ut tv-spel utöver deras filmer. Det har jag inget problem med, det är bara bra tycker jag. Det jag däremot HAR problem med är vad kampanjen anspelar på. Låt oss gå igenom det:

1. Det första som slår mig är att den antyder att tv-spel är enbart en killgrej. Nu har jag inte bild på det, men det fanns tre olika bilder med samma text på bredvid varandra. Varje bild var med en kille som höll i en eller flera hundvalpar. Inga tjejer nånstans, mer än att de omnämns som dessa pojkars älskade. De är alltså inte en del av den målgrupp som LoveFilm vill rikta sig emot, för tv-spel är endast för det manliga könet ändå, eller hur? Tjejerna här är t.o.m. fiender när det gäller intresset tv-spel. Jag har vuxit upp med en syster som spelar jättemycket tv-spel och min sambo har, precis som jag, spelat tv-spel hela sitt liv och jag känner många många andra tjejer som spelar. Att förbise den gruppen människor (som nästan är halva marknaden tv-spelare idag) är sexistiskt, diskriminerande och marknadsföringsmässigt sett otroligt korkat.

2. Nästa grej jag ser är att tv-spel är lite av ett tabu, om man inte är singel(kille). Är du i ett förhållande och du tycker om att spela tv-spel, så varför ska det vara något man får be om att få tycka om i princip? Har någon ett intresse, om det så är en djup passion eller en lättsam hobby, så ska den få ha det utan att höra suckar, få se rynkade pannor eller sura miner. Visst, det finns saker man måste tänka på, som t.ex. den ekonomiska biten, men om du har en partner, eller barn, med ett intresse (som du inte delar) som kostar pengar och du är orolig för ekonomin så istället för att försöka förbjuda personen sitt intresse så hjälp till att planera det bättre istället. Kom med förslag och stöd. Du skulle nog själv vilja ha det stödet om du var i den situationen.

3. Sen den sista grejen jag kommer att tänka på är att den dumförklarar tjejer ganska mycket, då så länge man distraherar dem med nåt gulligt (som en hundvalp) så kan de gå med på allt. Som att försöka hypnotisera dem med att dingla något blänkande framför deras ögon. Om du är ute efter stöd, hjälp eller förståelse från någon (kille som tjej) så prata med dem istället. Det kommer man mycket mycket längre på.

LoveFilm verkar köra stenhårt på den här kampanjen från och med idag, både i tryck och på TV. Här kan ni se en reklamfilm som de kommer köra. Jag kommer kontakta både LoveFilm och reklambyrån som är ansvarig för detta, för att se vad de har att säga om saken. Tycker de själva att den är sexistisk? Vad ville de egentligen säga med kampanjen? Jag kommer uppdatera bloggen med ett extra inlägg när (om) jag får svar.

2 kommentarer:

  1. Vilken idiotisk jäkla reklam!!! Snacka om att dumförkkara både tjejer och killar...

    SvaraRadera
  2. vet inte om jag kan halla med:

    1. Tror nog dom har gjort sina studier var deras malgrupp ligger och vem som hyr konsol spel. Om jag har ratt for mig sa ar kvinnor storre web anvandere av spel medan man fortfarande dominerar nar det galler konsol. Sa jag kan se varfor man riktar sig till sin malgrupp an att forsoka includerar alla.
    2. Haller med. Som sagt allt i moderation.
    3. Jag ser var du kommer ifran, dock antar jag att reklamen forsoker vara lite komisk och igen, den riktar sig till malgruppen som ar pojkvannen och inte till kvinnan.

    Som sagt debatten ar val liknande med de gamla H&M vinter reklmerna.

    SvaraRadera