Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

onsdag 23 maj 2012

Dag 144: Gamla reklamfilmer


Dagens slips är donerad av Marcus Bergh och är av märket Jordache. Jordache är ett märke som huvudsakligen gjort jeans och var väldigt stora under 80-talet. Jag kikade in på deras hemsida och såg att de har varit duktiga på att spara allt sitt material under sina år och man kan se bland annat reklamfilmer från både 80- och 90-talet som är en kul inblick in i den tiden, både för de som kommer ihåg tiden och de som missade den.

På den tiden när jag spelade in saker på videoband (gamla tider, jag vet!) så hände det ofta att jag var för lat för att pausa/stoppa inspelningen under reklampauserna. Först så ångrade jag det djupt, då jag i min lathet senare behövde spola förbi alla dessa evinnerliga avbrott i favoritfilmerna. Sen ett antal år senare när jag grävde fram filmerna igen, så var helt plötsligt pauserna nästan höjdpunkterna (okej, kanske inte riktigt). Man blev alldeles nostalgisk! Många klassiska reklamfilmer där som får en att skratta, vissa för att de är så hemska och vissa för att de är så roliga. Låt mig ge några favoritexempel:


Även denna, som är min absoluta favorit från en av de första (så vitt jag vet) reklam-"serier" som Telia körde med. Denna är om internet och jag beklagar den sjaskiga kvalitén men det var det bästa jag kunde hitta:



Dagens slips ser lite ut, i stilen, att vara från samma epok men det är svårt att säga. Vill ni buda på denna fina sidenslips så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/abstrakt-gron-lila-slips-jordache-enslipsomdagen-dag-144-auktion_340275_156781634

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar