Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 3 maj 2012

Dag 124: Vad gör barn dumma?


När jag är på pendeltåget, tunnelbanan, bussen eller liknande så har jag för vana (dålig sådan, jag vet) att läsa folks tidningar över deras axel. Genom detta informationsintag så såg jag en rubrik, och tyvärr inget annat än rubriken, som sa "Datorer gör våra barn dummare". Det var i en DN-tidning, men de verkar inte ha nyheten uppe på sin sajt än så jag kan inte länka till den eller läsa den, för den delen. Jag blev däremot automatiskt lite sur över rubriceringen, då jag tycker jag hör det ganska ofta. Om det inte är datorer så är det oftast tv-spel. Två saker jag håller väldigt kära, så så fort jag såg rubriken så inbillade jag mig att artikeln säger saker som att barn använder datorer alldeles för mycket, det är farligt för dem, det virtuella fönstret ut till världen är alldeles för osäkert för dem och de blir som små zombies.

Som sagt, jag har absolut ingen aning om vad artikeln säger. Den kanske säger något helt annat, något jag håller med om till och med, men jag börjar ändå bli lite trött på att man skyller den minskande intelligenskvoten bland barn på teknologin. Det är otroligt missriktat. Datorer och annan hårdvara av dess like är endast verktyg som används så som vi väljer att använda dem. Jag själv använder datorn dagligen i arbete och tidigare som blyg tonåring så lyckades jag växa i både intelligens och personlighet tack vare min dator som kanal ut till den vida världen.

Om man använder datorn, precis som alla andra verktyg (elektroniska eller ej), på fel sätt eller till fel saker så kan det få dåliga konsekvenser, som till exempel lägre intelligens. Jag ska hålla utkik efter den där artikeln för att se vad de hade att säga. Om jag får tag i papperstidningen så kan jag kanske scanna in den och lägga upp, om nån är intresserad. För den delen, om nån av er där ute har papperstidningen och vill skicka mig en scannad bild av artikeln, så uppskattas det stort!


Dagens slips är donerad av Mitra Samarasinghe och är en Looney Tunes slips! Den är gjord av företaget Tie Rack, som är ett brittiskt företag grundat av Roy Bishko 1981 och är idag en kedja med slipsaffärer runtom i världen. Slipsen pryds av ingen mindre än den tazmanska djävulen Taz och vill ni buda hem honom till er egen slipshylla, eller som present till kommande Mors dag, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/taz-slips-looney-tunes-enslipsomdagen-dag-124-auktion_340275_155389191

Glöm inte bort att ni kan, om ni vill, få ett signerat certifikat på att ni donerat till kampen mot Prostatacancer när ni vinner en slips!

1 kommentar:

  1. Min kanal ut i världen, liksom Hans G, är kortvågsradio - SA7BYN

    SvaraRadera