Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 17 maj 2012

Dag 138: Datorfixande


Det kommer då och då såna dagar då det behöver fixas med datorer. Det kan vara något litet, något stort, något livsnödvändigt, något experiment. Det spelar inte så stor roll. Ibland kan det verka som att det kommer gå lätt och snabbt, men de där 20 minuterna blir väldigt lätt 4 timmar för att man sen ska inse att man antingen gjort något fel, något saknas eller man har råkat på en sällsynt bugg som drabbar vissa. Ofta har nån klurat ut en lösning på detta problem då, men den fixen är också otroligt invecklad och tar ytterligare 4 timmar att utföra. Jag vet inte hur många gånger jag har slitit håret under dagar och ibland veckor, för att fixa något som rimligtvis inte borde tagit mer än en halvtimme.

Det senaste nu har varit att hårddisken till våran stackars PlayStation 3 har begått självmord och jag vill rädda de hundratals speltimmar vi har spenderat i dessa virtuella världar. Efter att ha provat alla knep som jag kan hitta på nätet, så återstår ett långsökt alternativ som innebär att installera om en dator med Ubuntu Linux för att sedan ta ut PS3ans hårddisk, koppla in via USB och hoppas att den kan läsa det speciella filsystemet som disken använder, då vissa har lyckats med detta, för att sen kopiera alla sparfiler och lägga in på den nya hårddisken som är på ingång. Det må vara mycket besvär, men varenda chans att rädda alla våra äventyr är värt den tid de tar, hur liten chansen än är.

Hår slits, svordomar mumlas och suckar utropas men än har jag inte gett upp. För att citera den eminenta filmen Galaxy Quest: Never give up. Never surrender!




Dagens slips är donerad av Jesper Sellstedt och är av märket Brother's, men verkar inte vara den svenska kedjan BROTHERS som finns lite här och där utan ett amerikanskt företag som jag inte hittar något särskilt om. Jag tyckte slipsen passade dagens uppgift och hoppas att den lilla krabaten ger mig tur när jag brottas med dessa elektroniska monster. Ni kan själva skaffa den genom att buda på den här: http://www.tradera.com/rolig-datormus-slips-enslipsomdagen-dag-138-auktion_340275_156381003

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar