Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 21 maj 2012

Dag 142: Prostataundersökningar


Jag tjatar ju titt som tätt om dessa evinnerliga Prostataundersökningar (it's a good thing!) men ni kanske undrar då om jag själv gjort undersökningen, om den nu är så viktig? Nej, det har jag faktiskt inte. Det är för att det allra yngsta fallet har legat på strax över 35 jordsnurr men ligger du under 50-strecket så behöver du inte oroa dig särskilt mycket, men det är i de krokarna man bör börja undersöka sig! Om jag ska slänga lite statistik på er så är det endast 0,8% av alla fall som är under 50 år gamla och 68% är över 65 år.

Jag är en stark förespråkare för att införa allmän prostataundersökning, men jag blir väldigt konfunderad när landsting här och där i landet säger att de inte håller med om det. Alltså att sjukvården själv är emot det! De tycker att det inte är så viktigt att man hittar sjukdomen tidigt. Jag ska undersöka mer om deras ståndpunkt om detta och jämföra med forskning som gjorts, då jag tycker det låter otroligt dumt att inte införa allmän undersökning. Mer om detta i framtida inlägg!


Dagens slips är donerad av Caroline Feledi och hennes far, som ni kan buda på (slipsen alltså, inte hennes far) här: http://www.tradera.com/blekgron-enkel-slips-enslipsomdagen-dag-142-auktion_340275_156646332

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar