Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

lördag 19 maj 2012

Dag 140: Skrivstil? Bah!


Dagen slips är donerad av Kenneth Bjerkebo och är av märket Pierre Rorchand. Eller Pierre Rorchard, eller något liknande. Går inte att urskilja! Folk som skriver med skrivstil kan ofta vara svårlästa, men när de syr i skrivstil? Nej, då blir det lite för knepigt. Min generation har alltid varit mer för att texta, men bara ett par generationer innan så var det endast skrivstil som gällde i skolan. Skolstyrelsen införde en enklare och mer lättläst skrivstil 1975, som lärarna för övrigt ogillade starkt, och 10 år senare så togs skrivstilsobligatoriet bort. Inte så längesedan alltså.

Det enda jag försöker använda skrivstil till idag är min signatur, men jag är så vimsig med den att den ser olika ut varenda gång. Ibland är hela i lite hafsig skrivstil, ibland hälften skrivstil och hälften textning. Jag undrar alltid om jag skulle nån gång hamna i rätten och nån frågade "Är det här din underskrift?" så vet jag inte riktigt vad jag skulle svara. "Ja", antar jag, för hur den än ser ut så kan det nog vara min underskrift. Nej, skrivstil är inget för mig. Jag undrar även hur en handstilsanalytiker (grafolog) skulle tolka mina underskrifter?


Oavsett om ni har en vacker handstil eller krumelurklotter när ni skriver, så är ni alla varmt välkomna att buda på mina slipsar för välgörenhets skull. Just dagens slips kan ni buda på här: http://www.tradera.com/fargglad-abstrakt-slips-90-tal-enslipsomdagen-dag-140-auktion_340275_156526974

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar