Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

lördag 12 maj 2012

Dag 133: Att lösa världens gåtor


Dagens slips är donerad av Caroline Feledi och är utan märkning, förutom en liten vit/turkos ruta som mystiskt pryder dess mitt. Den påminde mig om en signalflagga, men efter lite googlande så fann jag ingen sådan. Hade hoppats på något dolt budskap här nånstans, men ack nej. Vill ni buda på slipsen däremot så är det inget mysterie var ni kan göra det: http://www.tradera.com/mintgron-slitstark-slips-retro-enslipsomdagen-dag-133-auktion_340275_156008278

Gåtor av den typen används ibland i marknadsföring och det är en av mina favoritformer av reklam. T.ex. så har ett flertal tv-spel haft "kampanjer" där de exempelvis bara har skickat ut en uppdatering till ett spel. Inget konstigt med det, men någon där ute valde att titta närmare på den då den inte verkade uppdatera något särskilt. I koden för den så hittade de ytterligare krypterad information som senare ledde vidare till ljudklipp som kunde översättas till mer kod och i slutändan fick de fram textbaserade bilder som var skisser på ett ännu inte utannonserat spel. De fick fram detta efter bara en dag eller två.

Det fantastiska med detta var hur en sån stor skara människor kom samman på så kort tid, då den som först hittade det hela la upp sina fynd i ett spelforum och sen växte det till att tusentals personer använde sin kombinerade kunskap för att lösa gåtan. Detta har pratats om i ett avsnitt av Extra Credits, ett program om spel och varför de spelar roll, som är väldigt värt att se oavsett om man är intresserad av spel eller inte egentligen. De pratar även om att om man använde denna kombinerade kraft för att lösa världens större problem så skulle det inte vara helt otroligt om det lyckades efter en förvånansvärt kort tid.
Det är nånting jag verkligen skulle vilja se.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Kul initiativ och viktigt. Jag använder aldrig slips annars skulle jag köpa en.
    Du har helt rätt i att det ligger en skam över sjukdomen. Svårt att få folk att prata. Jag har skrivit om min historia i min blogg. http://www.hakanflorin.blogg.se Får väldigt få kommentarer ingen som vill komma ut och berätta.
    Har varit ute med en insamlingsbössa första gången idag ska försöka dra in någon tusing den vägen och så säljer jag blåbandet pins.
    Alla bäckar små
    Håkan Florin

    SvaraRadera
  2. Pappa kallade den för orienterings-slipsen när jag var där och rensade..men det märket brukar väl kanske vara orange/vitt så jag vet inte riktigt om det stämmer..

    /Caroline

    SvaraRadera