Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 31 juli 2012

Dag 213: Läderlappen slår till igen


Sommaren är oftast ganska späckad med superhjältefilmer nuförtiden. Jag såg Spiderman för bara nån vecka sen och var väldigt nöjd, och nu är Batman uppe på de stora skärmarna. Jag håller ganska låga förväntningar över den, dels för att recensioner har varit både höga och låga, men mest för att jag inte tycker att denna trilogi med allas vår favoritgubbe i svart gummi och spetsiga öron är så bra som många höjer den till. Den första filmen, Batman Begins, var en bra film. Det var nytt, spännande och häftigt, speciellt efter floppen med Batman & Robin, men det var inget spektakulärt.

The Dark Knight var den film som fick folk att jubla och den har till och med kallats den bästa filmen någonsin (den låt även som den film med högst betyg av alla på IMDB ett bra tag) men enligt mig så är det egentligen av en enda anledning. Heath Ledger. Hans prestation som Jokern var fenomenal, och jag tycker han förtjänade den Oscar han vann för den, samtidigt som hans död skapade extra mycket uppmärksamhet och även medlidande. Båda dessa punkter bar den filmen som i övrigt tyvärr var ganska medelmåttig. Batman/Bruce Wayne känns mer som en biroll snarare än en huvudroll och de bitarna han är med är ganska tråkiga och intetsägande. Han blir nästan jobbig. Av de andra karaktärerna var Harvey Dent intressant att se som sitt snälla jag men de gjorde alldeles för lite utrymme för hans senare alter ego Two Face. Allt som allt så tycker jag att Jokern var den som gjorde filmen, och gjorde den bra. Det var helt enkelt tur att han hade så mycket plats i filmen.

För den nya The Dark Knight Rises, så hoppas jag på att läderlappen själv och gärna Bruce Wayne också kommer ha mest fokus. Han kan nog bli rätt stel, men det gör nog inte så mycket när Catwoman kommer finnas där för att balansera ut det hela. Ikväll blir det dags att se spektaklet, så vi får väl se hur det blir.


Dagens slips är donerad av Ingalill Hörberg och är av märket Portia. Vill ni lägga bud på slipsen, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/morkrutig-slips-med-paisley-monster-enslipsomdagen-dag-213-auktion_340275_160755015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar