Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 30 juli 2012

Dag 212: Vilken tur att jag är man, eller?


Jag följer en hel del bloggar och krönikor, kanske inte slaviskt, men jag tar rundor ibland och läser det senaste de skrivit. Majoriteten av dessa råkar vara skrivna av kvinnor. Jag snappar upp lite av alla sorters ämnen här och där, men mestadels har det jag läser med spel att göra. Kombinationen av spel, som allmänt (och felaktigt) anses som ett huvudsakligen manligt ämne, och kvinnliga skribenter gör att man får höra om och även direkt läsa så ofantligt mycket dumheter från folk (läs: män) bara för att den som knackat ner texten de just läst är en kvinna.

Jenny Nordlander skriver i sin krönika om hur hon hela tiden får anonyma mail där hon kallas "hora" och "fitta", uppmanas ha sex för att bota hennes dumhet och mycket annat som är del i samma melodi. Hon döms alltså ut för sitt kön, istället för texten hon skriver. Håller man inte med om något, visst, argumentera på. Debattera! Diskutera! Det är hur bra som helst! Men gör det åsikt mot åsikt, inte åsikt mot kön.

Jag har själv aldrig fått hatmail eller ens klagomål för något som jag skrivit. Det kan ju vara för att jag inte skriver särskilt ofta om kontroversiella ämnen, för att jag inte har så många läsare eller kanske bara för att mitt könsorgan råkar peka utåt. Min gissning är att det är en kombination av dem alla, men det äckliga i det hela är att om de två första punkterna hade börjat öka en massa, så hade fortfarande den tredje punkten antagligen hållit ner antalet kränkningar och klagomål en hel del. Som Jenny Nordlander även nämner, i den statistiken hon citerar, så får män och kvinnor båda ungefär lika mycket kränkande kommentarer, men över 40% av kvinnorna får minst nån gång i månaden dessa riktade till sitt kön. Samma siffra för män är 5%. Det betyder antingen att när män läser en text av en kvinna som de inte håller med om så kan de inte uttrycka detta i sin egen mot-åsikt utan kallar henne för diverse skällsord istället, eller att de helt enkelt ser en kvinna skriva något och går helt bananas.

Ett annat exempel på detta var för ett väldigt kort tag sen när Anita Sarkeesian ville göra en videoserie där hon analyserar kvinnliga stereotyper i spel och sökte då hjälp från intresserade att sponsra projektet. Hon la då upp det på Kickstarter, där hon frågade efter 6,000 dollar, och hoppades på det bästa. Det hon möttes av var bland det värsta jag sett i dessa sammanhang. Aftonbladet listade några av de kommentarer hon fick i sin artikel om det hela, men jag är oändligt glad att hon tågade på genom all skit och fortfarande kommer göra sin serie. Ja, den är inte gjord ännu. Hon fick många tusentals kommentarer på sin YouTube-video där hon berättar om det kommande projektet, så ingen har ännu kommenterat på själva innehållet i hennes serie. Tji fick även alla de som bankade på sin sexistiska hat-trumma då de gjorde så mycket ljud att Anita Sarkeesian nådde ut längre än väntat och fick därför ihop hela 158,922 dollar.

Nån dag skulle jag vilja kunna skriva bra nog för att ha en egen krönika, trots den negativitet som verkar medfölja, och dela med mig av mina åsikter på ett bättre sätt än det ord-rabblande som jag kör med idag.  Så ska jag skatta mig lycklig att vara man? Det hoppas jag verkligen inte.

-------

Dagens slips är donerad av Atlas Designs och är gjord av densamme. En helt ny slips alltså, riktigt snygg måste jag säga. Något ni definitivt borde buda på om ni vill ha något snyggt virat runt halsen, eller annan valfri kroppsdel, så ni kan göra det här (buda alltså): http://www.tradera.com/blarutig-slips-atlas-designs-ny-enslipsomdagen-dag-212-auktion_340275_160683332

13 kommentarer:

  1. Hittade in på din blog av en slump och är djupt imponerad av ditt välgörande slipsprojekt! Tror faktiskt jag ska städa Mannens garderob lite grann...
    Jag har också hört om andra kvinnor som fått både det ena och det andra tillmälet för att de dristat sig ha åsikter. Själv har jag klarat mig oskadd, om man bortser från någon som blev mycket upprörd när jag ifrågasatte regndroppsmassage.

    SvaraRadera
  2. Tror att hela prylen med att kvinnor som skriver får mer hatmejl än män (är det belagt?) enbart för att de är kvinnor är en medieanka. Passar lite för väl in i samma kvinnors feministiska världssyn där allt styrs av patriarkatet. Kan det inte vara så att det finns en massa kvinnliga skribenter som tycker om att pissa på svenska män i sina krönikor (eller i alla fall män som inte är feminister) och att det leder till en motreaktion?

    Pröva själv. Skapa en fake blogg där du skriver att kvinnor och feminister är avskum och kryddar med lite rasistiska åsikter. Pryd bloggen med en fake bild på en vit man och skriv ut en epostadress. Då ska du få se på hat. Lägger du dessutom ut ex adressen till sommarstugan ska du se att brevlådan kommer att svämma över av paket med avföring. Se över försäkringen för det är inte osannolikt att stugan brinner ned.

    Titta bara på hur det gick för Per Ström, en kille som vågade uttala i sammanhanget mycket moderata åsikter. Bara det att han offentligt vågade ifrågasätta statsfeminismens åsikter gav upphov till trakasserier och nätmobbning från delvis samma skribenter som nu gnäller över att de utsätts för "hat".

    SvaraRadera
  3. Du kanske missade statistiken i mitt eller Jenny Nordlanders inlägg men män och kvinnor får ungefär lika många kränkande kommentarer båda två. Skillnaden är att kvinnorna får dessa väldigt mycket mer just för att de är kvinnor.

    En sådan blogg hoppas jag verkligen möts av väldigt mycket motstånd, men det är ju självklart alltid helt oacceptabelt att ta till hot och våld i alla dess former. En sån blogg behöver istället bemötas med vett och reson, då det är något den uppenbarligen skulle sakna helt. Debattera saken.

    Per Ström tycker att det råder ett starkt mansförakt i Sverige. Att männen idag bland annat kämpas bort från alla maktpositioner för att sen ersättas med kvinnor av alla feminister. Han kallar sig varken feminist eller maskulist, utan jämställdist. Han vill ha jämställt mellan kvinnor och män. Men det han inte verkar förstå är att feminister vill ha precis samma sak. Vi feminister vill inte att kvinnor ska ha makt och respekt ISTÄLLET för männen, utan vid vill att kvinnor ska ha makt och respekt TILLSAMMANS med männen. Det råder än idag ett kraftigt mansdominerat samhälle i hela världen där män får automatisk makt och respekt i många sammanhang där kvinnor mest bara möts av förlöjelse och objektifiering. Det är dessa saker vid behöver rucka på och förändra. Inte till kvinnors fördel, utan till allas fördel.

    Sen om han utsätts för hot och våld så är ju som sagt helt fel. Även Per Ströms åsikter bör bemötas med vett, sunt förnuft och fakta.

    SvaraRadera
  4. Oväntat att herr nättroll var anonym... Stor bakom skärmen fjuttig irl skulle jag tippa. Och argumenten utan verklighetsförankring eller ens logik är för dumma för att ens bemötas...

    SvaraRadera
  5. Jag kanske bara inte kan söka ordentligt, men vart finns källan för statistiken? Jag kan inte hitta kandidatuppsatsen "För lite kuk?" någonstans!
    Denna "Jenny Nordlander" påstår vidare att det finns tydliga samband mellan högerextremism och jakt på maskulinitet. Det har tydligen bevisats i forskning, utan att hon hänvisar till någon källa?!
    Vidare så blir det problem när statistiken för "kommentarer som är riktade mot deras kön" tas upp. 41% av kvinnorna, kontra 5% männen, nämner att de får sådana kommentarer, men det framgår inte hur de kommer fram till att det är riktat direkt mot sitt kön. Rent hypotetiskt så kanske män tar elaka kommentarer mindre personligt än vad kvinnor gör? De kanske ser kommentarerna som något som ifrågasätter något de GÖR istället för vad de ÄR.

    Vidare så vill jag påpeka ett problem som finns med innebörden av ordet Feminism. Du säger att det står för jämställdhet, men feminism har blivit mer luddigt än så. För vissa feminister så verkar inte jämställdhet vara målet, även om feminism ursprungligen stod för just detta. Det ursprungliga ordet "Feminism" har tappat sin ursprungliga innebörd likt ordet "Neger". För personer utan förakt eller hat har troligen dessa ord en sund betydelse, men tyvärr inte för alla.

    I det stora hela så är det ju tyvärr så att man lätt brukar fastna för en åsikt/ståndpunkt som man tycker passar en själv, å sedan klamra sig alltför fast i den, utan att ens reflektera om det det kanske inte är så svart och vitt som man många gånger vill tro. Det finns ofta många olika gråzoner däremellan.
    Följande bloggar visar det problematiska med Jenny Nordlander krönika:
    http://kvinnaochantifeminist.wordpress.com/2012/08/03/men-are-from-mars-women-are-from-venus-del-4b/
    https://aktivarum.wordpress.com/2012/07/30/jenny-nordlander-klumpar-ihop-rasister-antifeminister-och-homofoba-missar-medias-vansterbias/
    Jag påstår inte att dessa bloggar visar hur det ÄR, utan vill bara visa att det FINNS andra tolkningar man måste försöka förstå.

    Laiey: Ditt sätt att bemöta en kritiskt tänkande röst blir inte till en fördel för dig själv. Snälla, försök bemöta "argumenten utan verklighetsförankring" istället, eller vågar du inte?
    btw, jag är inte samma anonyma skribent som den ovan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan faktiskt inte heller hitta den uppsatsen någonstans. Men jag valde att lita på siffrorna då de kändes rimliga efter de saker jag sett i t.ex. bloggar jag följer. Jag har sett kritik i de flestas bloggar i större eller mindre utsträckning, men det jag sett i kvinnliga bloggares kommentarsfält (när det käller kritiska/kränkande kommentarer) så är det mestadels kommentarer med rikligt användande av orden "hora" och "fitta" samt förfrågningar om de ändå inte har fått för lite kuk? Saker i den stilen. Det är ju inte all sorts kritik de får, såklart, men det är den vanligaste jag ser tyvärr.
      I statistikens fall här så är det ganska oväsentligt om männen eller kvinnorna tar illa upp av de kränkande kommentarerna eller inte. Jag skulle tro att folk är intelligenta nog att kunna identifiera en kränkande kommentar riktad mot sitt kön utan att nödvändigtvis behöva ta illa upp av den. Statistiken säger att kvinnor FÅR fler såna kommentarer, inte att de tar mer illa upp av dem. Vissa blir ju såklart ledsna när de kallas för "jävla fitta" och vissa skakar bara av sig det.

      Problemet är att ordet Feminism missbrukas väldigt ofta, det är där luddigheten kommer ifrån. Det STÅR för jämställdhet, till och med i Svenska Akademins Ordlista ("Rörelse för kvinnors jämställdhet med män"), men det finns folk som inte riktigt förstår dess innebörd och som kanske har nått mål i livet att ändra maktordningen från patriarkat till matriarkat och dessa människor är därför inte feminister, även om de kanske ibland vill kalla sig det.

      Intressant att du väljer att jämföra orden Feminism och Neger. Ordet "Feminist" användes ursprungligen nersättande för att "beskriva kvinnor som inte anpassade sitt beteende till rådande könsnormer" (Wikipedia) samt även för att beskriva kvinnliga egenskaper hos män. Det var inte förrän 1892 som kvinnorörelsen tog över benämningen och gjorde den till något mer positivt istället. Så tyvärr så är det snarare tvärtemot det du säger, då ordet "feminist" börjar snarare få tillbaka sin ursprungliga innebörd hos många.
      Neger, om man går ända tillbaka till början med latinets "niger", betyder endast färgen svart. Men det har mest använts för att göra en uppdelning och skilja på människa och människa, då de som stiftade ordet (vita européer) använde det för att beskriva folk med mörk hy då de var annorlunda och inte höll "normen" med ljus hy. Den uppdelningen har ända från början, medvetet eller omedvetet, haft den extra innebörden att de är mindre värda. Det har sen dess använts mer och mer kränkande och har idag en så stark rasistisk bakgrund att även om personer utan förakt och hat tycker att det har en sund betydelse så har det mycket mer underliggande än så och bör därför inte användas då det kan uppfattas som nedsättande.

      Jo, det är klart, vi har alla vår egna Point of View och det kan vara väldigt svårt ibland att se andras ståndpunkter, men när det gäller åsikter så är allting gråzoner. Åsikter är inte fakta, även om de kan baseras väldigt mycket på fakta. Jag håller till exempel inte med någon av de bloggarna du länkade till, då jag anser att de missar viktiga fakta och jag anser att de har missförstått vissa saker. Men det är min åsikt. Folk kan säga precis samma sak om det jag skriver. Det är ju ändå bara en åsikt och vi kan nästintill omöjligt ha ALL fakta som finns och ha det i åtanke på en och samma gång.

      Radera
    2. Bra svarat, dock inte sagt att jag håller med och har samma uppfattning om allt ;)

      Rörande "Statistiken säger att kvinnor FÅR fler såna kommentarer" så är den enda statistik vi kan gå på, den i krönikan. Om vi säger att statistiken är sann (vilket den säkert är, däremot ska man veta att statistik är lätt att manipulera och vinkla till sin fördel). Det är fortfarande så att 41% UPPFATTAR att en viss kommentar blir riktad mot deras kön. Det säger inget om kommentaren ÄR/VAR riktad mot könet. Man kan som du säger hoppas på att folk kan särskilja på det ena och det andra, men när man ska väga in det i statistik så blir det ju en högst subjektiv bedömning, vilket man ska undvika att basera statistik på. Mår får alltså helt enkelt ta denna statistik med en nypa salt.
      Läs mer på http://www.statistikstandard.se/niva-3.html Punkt 3.6.3 Hypotetiska frågeställningar

      Blev lite fel av mig med tanke på ursprunget av feminism. Jag syftade givetvis på vad det var tidigare, alltså kvinnorättsrörelsen.
      Det jag ville påpeka med problemet med ordet feminsim är precis som du säger, att det missbrukas ofta. Samtidigt skrev du att (Pär Ström) "Men det han inte verkar förstå är att feminister vill ha precis samma sak". Just där blir det lite knepigt. Eftersom att betydelsen av feminism, som du ser det, verkar ha fler innebörder, så är det väl inte så konstigt att vissa, tex Pär Ström använder ord som jämställdist istället.

      Anledningen till att jag väljer att vara anonym är för att det inte spelar någon roll vem jag är. Dessutom så verkar vissa som följer denna diskussion helt sakna förståelse för argumentationsfel och slänger ut ord som "Nättroll", "Retards" bara för att de vägrar acceptera att andra kan se saker från andra håll.

      Men jag ska säga det Anders. Du håller god ton i debatten, det ska du ha stort plus för, till skillnad från vissa andra. Fortsätt med den goda tonen så kommer folk lyssna på dig!

      Radera
  6. Till de som undrar hur man plötsligt hittar hit så är det troligtvis av samma anledning som ni själv hittade hit, genom att ämnet togs upp på fb. Kort och gott, jag, den senare anonyma skribenten, är vän med en av de som gillat/kommenterat Anders fb-inlägg.
    För de som kallar mig troll ber jag er läsa på mer om vad ett troll egentligen är. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll
    Det verkar som att ni försöker använda ordet troll som ett retoriskt knep för att förlöjliga min delaktighet i debatten. Kolla även upp http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Härskartekniker så kanske ni känner igen er!

    Martin Andersson får gärna utveckla "Har skolsystemet misslyckats med att lära ut kritiskt tänkande tror jag mina chanser är små"!
    Eller är det bara ett glasklart exempel av Härskartekniken: Förlöjligande?

    Jag fortsätter att vara anonym för jag har inget personligt emot den av er som jag är vän med.

    SvaraRadera
  7. Att bli kallad troll var tydligen en känslig punkt eftersom det tas upp gång på gång. Känner hur som helst att både anonym 1 och 2 har missat den springande punkten totalt och argumenterar om saker som inte hör hit. Fakta. Kvinnor som får skit blir ofta kallade horor,fittor och slampor. Blir hotade med våldtäkt och "behöver mer kuk". Män som får skit blir kallade allmängiltiga saker som idiot, skitstövel osv. Det ÄR skillnad och inga argument i världen ändrar på detta.

    SvaraRadera
  8. Jag påstår inte heller det omvända, jag framför bara mitt kritiska tänkande rörande problemet att använda statistiken i krönikan som baseras på en kandidatuppsats som inte verkar finnas för allmän beskådan, samt att den mer upprörande delen (41% mot 5%) dessutom faller inom ramen för subjektiv bedömning som inte skall blandas in i statistik.

    Denna statistik tar för givet att män och kvinnor UPPFATTAR kränkande kommentarer lika, men det har jag svårt att tro att män och kvinnor gör. Just därför ifrågasätter jag den.
    Att sedan 41% av kvinnorna får ta emot dessa vedervärdiga förslag och kränkningar tvivlar jag inte på. Det är den andra siffran jag hakar upp mig på. Hur vet man att kränkningar uppfattas lika bland könen?

    Ett exempel som visar hur lätt man kan manipulera fakta/statistik:
    En undersökning görs på 100 personer, 50 män och 50 kvinnor.
    Frågan som ställs är: Har du blivit kallad för hora någon gång?
    Högst troligtvis kommer resultatet visa att fler kvinnor än män har blivit kallad hora någon gång.
    Man skulle då kunna komma fram till att kvinnor kallas hora 10 ggr oftare än män. Det är inget fel på faktan eller statistiken, men man använder en ledande fråga som gör att resultatet blir det man vill ha. Stoppar man in fjolla istället för hora, så får man omvänt resultat.

    SvaraRadera
  9. Den intressanta frågan här är ju varför du vill ifrågasätta just detta så mycket? Tror du inte på att kvinnor blir diskriminerade emot mer än män? Tror du hela världens kvinnliga befolkning gått ihop och filar på en sammansvärjning? Tror du helt ärligt att anledningen till att kvinnor världen över reagerar på denna diskriminering för att de är lite känsligare än män och mest tar illa upp i onödan? Bor du under en sten? Största anledningen att vi alla är nyfikna på din identitet just nu är förmodligen att om du ingår i någon av våra vänkretsar så vill vi nog helst att du slutar göra det...

    SvaraRadera
  10. http://uppsatser.jmg.gu.se/lista_ju_alla.php?Titel=kuk&Forfattare=&Abstract=&-Find=S%F6k+journalistuppsatser

    Varsegoda. Vet ej om den finns att tillgå online dock.

    SvaraRadera
  11. Anledningen till att jag ifrågasätter är för att jag vill upplysa folk att inte lita för blint på statistik (och kanske bli upprörd på falska grunder) som grundar sig på subjektiva bedömningar och saknar källa för allmän beskådan. För mig är det en självklarhet att kritiskt granska källan innan jag ens ska kunna ha någon åsikt om ämnet. Min kritiska syn på statistiken är inte på något sätt riktad mot ämnen om kvinnoförtryck eller feminism, det hade lika gärna kunnat vara om bilar eller kläder.
    Dina övriga frågor, de ser jag som försök till att lägga ord i munnen på mig, dessa kommer jag inte svara på. Innan du kastar ur dig formuleringar som "Bor du under en sten?" så fråga dig själv om du verkligen tycker att det är ett retoriskt korrekt begrepp att använda i en diskussion?

    Jag undviker att tro för mycket, eller för den delen, godtyckligt uppskatta saker och ting. Jag sätter mig in i ämnen och ser det från så många håll som möjligt, därför har jag även svårt att välja sida, då jag märkt att det finns flera sidor av mynten (ett mynt med 2 sidor räcker inte ens här, det finns ofta ännu flera sidor).

    Den jag är vän med är förhoppningsvis ingen som "rensar bort oliktänkande" från sin vänskapskrets bara för att man ser lite olika på saker och ting, det finns det alltför många som gjort tidigare i världshistorien.

    Detta blir mitt sista inlägg i debatten, jag har fått säga det jag ville och är därmed nöjd.

    SvaraRadera