Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 10 juli 2012

Dag 192: Beatlesdagen


Den 10 juli 1964 så kom The Beatles tillbaka från sin USA-turné till Liverpool, strax innan premiären av deras film A Hard Day's Night, och denna dagen anses vara en av milstolparna i deras karriär och sedan 2008 så firas dagen som Beatles Day i bland annat Liverpool och Hamburg.

Jag själv har aldrig varit en stor Beatles-lyssnare, men jag har däremot tyckt om det mesta jag hört av dem och det är nog svårt för vilken generation som helst att undgå deras, eller någon av deras medlemmars, musik. Musiken sjungs i skolor till exempel, jag själv minns att vi fick sjunga åtminstone John Lennons Yesterday i klassen. De har verkligen trängt in i kulturen i Sverige och antagligen många många andra länder. De har möjligtvis gjort mer för världen än kanelbullen, vars mumsighet har gjort ett så stort intryck på oss att den också har en dag, så de fyra grabbarna från Liverpool förtjänar också en dag i kalendern tycker jag.


Dagens slips är donerad av Tina Ekwurtzel och är av märket Blå Pilen, i Dalarna. Vet inte vad det är, men jag vet vad Dalarna är då jag råkar vara född där. Vill ni buda på en bit av mitt hemland, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/rostrod-slips-retro-enslipsomdagen-dag-192-auktion_340275_159657186

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar