Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 23 juli 2012

Dag 205: Oooo-ya


För en massa månader sen (för projektet har ju faktiskt hållt på ett bra tag nu, galet!) så pratade jag om att jag ville lära mig göra spel till Android-mobiler och jag ägnade ett par veckor åt att utforska det hela, prova mig fram, följa lite guider och jag lärde mig en hel del. Sen så blev det mindre och mindre tid åt det hela, eller snarare att jag blev distraherad av nästa spännande grej, som en skata som släpper sitt blänkande silversked för att ta den där fantastiska andra blänkande silverskeden. Jag har fortfarande intresse för att lära mig, men om jag inte tycker det är kul och icke-pressande så kommer det inte gå. Jag behöver få en plötslig knäpp eller nån annan motivation. Det kommer kanske komma nu.

Att göra spel till mobiler är ju skoj, men det är inte riktigt den spelmarknaden man egentligen vill vara på. Drömmen (för mig) är att få se sitt spel spelas på en TV med en handkontroll i näven, den sortens spelande som jag vuxit upp med. Nu kommer möjligheten för det att bli mycket större, då det kommer släppas en Android-konsol gjord för att vara lätt och billig att skapa spel till och vem som helst ska kunna göra det. Man behöver inte köpa dyra licenser eller liknande, utan bara skapa sitt spel och sen hoppas att folk gillar det. Eller bara skapa ett spel och själv sitta och spela det dagarna i ända. Konsolen heter OUYA och sponsras av alla dess blivande användare, genom Kickstarter. För er som inte vet så är Kickstarter ett sätt att få in pengar till sitt projekt genom donationer från de som gillar idén. De sätter en gräns för mycket de behöver få in och en tidsperiod för hur lång tid folk har på sig att donera. Beroende på hur mycket man donerar så får man ofta olika sorters bonusar. Sen om beloppet inte uppnås inom tidsramen så får alla som donerat tillbaka sina pengar samtidigt som om man överstiger beloppet så får projektet helt enkelt in mer än de hoppats på.

OUYA efterfrågade hela 950,000 dollar. En saftig summa, helt klart. Projektet har varit uppe i 13 av 30 dagar just nu, och har i skrivande stund fått in 5,417,178 dollar! Rätt häftigt. Det garanterar i princip även att den faktiskt kommer släppas, vilket gör mig till en glad liten gamer.


Dagens slips är donerad av Ingmarie Görnebrand och Solveig Andersson och är av märket Santoni. Vill ni buda på den (jag kräver inga mångmiljonbelopp däremot) så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/rod-monstrad-slips-enslipsomdagen-dag-205-auktion_340275_160355815

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar