Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 12 juli 2012

Dag 194: Smått förälskad i Windows 8



Efter att ha spenderat ett antal timmar klickandes i Microsofts nya operativsystem, Windows 8, så har jag kommit fram till en sak: I LOVE IT!

I grunden är det egentligen samma sak som Windows 7, förutom en ganska enkel sak. Start-menyn är helt och hållet skrotad för att göra plats för deras nya Metro-gränssnitt. Via detta så kör man och styr det mesta i  Windows 8 och under mina timmar med härligheten så har jag nog inte spenderat mer än 5 minuter totalt på det gamla skrivbordet. Det behövs helt enkelt inte.




Gränssnittet är uppbyggt av paneler som känns både väldigt snygga och enkla, men man ser att det hela är designat för att användas med en pekskärm. Detta var det som oroade mig mest innan jag provade systemet, då det kanske inte skulle fungera alls för en vanlig dator med tangentbord och framförallt mus. Men jag kan säga att det stämmer inte, utan det funkar hur bra som helst. Jag kan tillägga däremot att om man sitter med en laptop och använder musplattan så känns den lite otillräcklig. Man behöver kunna göra stora svep för att det ska kännas smidigt.


En annan "nyhet", som endast är en nyhet för just datorer, är appar. Man kan ladda ner och installera appar och spel precis som på en surfplatta eller en mobil och detta fungerar otroligt smidigt. Så smidigt att jag blir sugen på en Windows-telefon också. Man kan bläddra väldigt smidigt bland dem och det hela påminner väldigt mycket om Xbox Live, som har haft den här paneldesignen ett tag nu. På tal om det så finns det en app för Xbox Live till Windows 8 också vilket kommer innebära att PC helt plötsligt blev en ännu starkare spelplattform.

Jag kan inte riktigt komma över hur lättanvänt allting är. Det var inte 100% intuitivt till att börja med, några av menyerna var mer dolda än vad man brukar förstå som vanlig användare, men när jag väl upptäckt dem så hittar jag de andra mycket lättare då man kommer in i tänket mer. Det är så smidigt! Jag tyckte till och med om att använda nya Internet Explorer, vilket är lite av ett mirakel för en webbutvecklare. Internet Explorer har varit ett hatobjekt i mitt yrke de senaste 10 åren (minst), då den alltid fungerat mycket sämre än alla andra webbläsare och visat sajter på konstiga sätt med ännu konstigare buggar. Nu... funkar den faktiskt bra. Den har även fått hela Metro-makeovern och ser riktigt snygg ut. Nu vill jag faktiskt använda den!

Allt som allt är jag helt såld och om ni får en chans att prova det nånstans, eller ännu bättre vill installera det på din egen dator (Release Preview som jag testat är helt gratis!), så gör det! Nu måste jag bara fundera på hur fasiken jag ska ha råd med en Windows-fån, Windows-platta och en licens för Windows 8 till dator.


Dagens slips är donerad av Ingalill Hörberg och har inget märke på sig, men den är fortfarande stiligt grå med lila ränder. Lila verkar vara på modet då jag ser så mycket lila slipsar överallt (inte minst hemma i garderoben) så om du känner för att vara moderiktig och på samma gång donera till kampen mot Prostatacancer, så tycker jag att du ska köpa dig en slips eller två! Alla pengar går oavkortat till Fonden mot Prostatacancer och för att donera dessa pengar så går du in och budar på slipsen här: http://www.tradera.com/gra-slips-med-lila-rander-enslipsomdagen-dag-194-auktion_340275_159726212

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar