Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 3 juli 2012

Dag 185: Att vända det till sin fördel


De senaste åren så har jag haft starka misstankar om att jag har, eller har haft, ADD. Det är samma sak som ADHD, fast utan det där nedrans H:et som står för hyperaktivitet. Det har för mig förklarat väldigt många saker i mitt liv, men jag har inte jagat efter någon diagnos. Om jag har det så är det idag under kontroll för det mesta. När jag var liten så var de barn som hade koncentrationssvårigheter och/eller svårt att sitta still bara dumma, störiga, jobbiga och klassade som problembarn. Jag vet inte hur många av de som jag kan minnas, som klassades som någon av dessa saker, som faktiskt fick någon diagnos eller som ens undersöktes, men jag tror inte det var särskilt många.

Jag själv kände inte till begreppet ADHD, och verkligen inte ADD, och trodde också att dessa ungar var dumma, inklusive mig själv. Jag kunde aldrig lyssna på läraren på lektionerna. I några sekunder kanske, men det blev aldrig något sammanhängande. Jag kunde aldrig föra anteckningar för jag visste inte vad jag skulle skriva ner. Ingen annan verkade tycka att jag var dum, däremot. Jag var väldigt duktig i matte och engelska och det räckte för att jag skulle klassas som smart i andras ögon, även om jag inte var särskilt bra i något annat.

För att dra bara ett par exempel så kunde jag aldrig läsa något ordentligt, knappt ens korta texter, och samtidigt ta in det och förstå det. Jag kunde ju läsa, utan problem, det var bara förståelsen som haltade. Om jag skulle läsa en bok så kunde jag läsa en sida, eller kanske bara ett stycke, för att sen upptäcka att jag glömt vad jag precis läst. Jag fick ofta läsa om samma sida 5-6 gånger innan jag kunde gå vidare, och detta gällde varenda sida i boken. Som ni kan gissa så läste jag inte särskilt mycket böcker på fritiden.

Jag började tänka mer på min styrka inom engelska och speciellt matte, där jag inte löste saker genom att plugga fram dem utan jag löste det på egen hand. I matten så var allt huvudräkning, även om jag senare blev tvungen att skriva ner hur jag räknade, och jag räknade ofta lite bakvänt jämfört med hur man "borde" räkna.  Jag hittade mina egna lösningar. Inom engelskan så hade jag byggt upp ett eget ordförråd genom film och tv-spel, så på t.ex. glostest när vi skulle översätta svenska ord till engelska så skrev jag inte glosorna från boken utan oftast en synonym som jag kunde i huvudet bara.

En beskrivning jag sett av ADD/ADHD är att man tänker i helt andra banor än "normalt". Det kände jag då, precis som idag, att jag gör. Jag hade tur och lyckades använda det till min fördel. Jag kom och tänka på det extra idag när jag läste om Victor Wikander på DN.se som själv var en av de där "störiga" ungarna. Han har ADHD, men använder den idag till sin fördel i sitt jobb och sitt skapande. Något som jag hoppas fler med ADHD/ADD kommer kunna göra! Jag rekommenderar att ni läser artikeln om honom, om ni har en stund över!


Dagens slips är av märket Atlas Designs och är faktiskt även donerad av Atlas Designs. Kul med stöd från ett slipsmärke! Riktigt snygg slips för övrigt, så ta och släng iväg ett bud på den här: http://www.tradera.com/lila-vitmonstrad-sidenslips-helt-ny-enslipsomdagen-dag-185-auktion_340275_159254092

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar