Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

onsdag 11 juli 2012

Dag 193: Skymning och gryning


Det är något fantastiskt med skymningen, speciellt under sommaren. Den varma oranga glöd som lägger sig som ett täcke över världen runtomkring, får mig alltid att må lite extra bra inombords. Får jag tillfälle så står jag gärna och bara super in ljuset bäst jag kan.

Under mina tonår så levde jag under sommaren mer på natten, då jag la mig vid 7 på morgonen och gick upp som tidigast vid två på dagen. Jag spenderade min dag framför min dator i princip hela tiden, förutom för när jag tog en promenad i gryningen. Ljuset är inte alls lika varmt som vid solnedgång, men här var det något annat som tilltalade mig. Tystnaden och tomheten. Det var aldrig nån ute vid fem på morgonen i lilla Hässleholm, så det kändes som om jag hade världen för mig själv. En otrolig känsla.

En gång lyckades jag uppleva en kombination av de två, då det hade varit den årliga festivalen i stan vsrs sista och största dag alltid var på en lördag. På söndagen är alla hemma, trötta, bakis samt att allt är stängt i hela staden i princip. Helt plötsligt är det en spökstad dränkt i den gyllene solnedgången och man är kung igen.

Det går nog aldrig att få till i Stockholm, men det är fortfarande vackert som få.




Dagens slips är donerad av Tage Andersson och är av märket Gulins. Ta och buda på den här: http://www.tradera.com/brun-monstrad-slips-gulins-enslipsomdagen-dag-193-auktion_340275_159680180 

1 kommentar:

  1. Se hur hela Uppland står i lågor,
    kvällsol brinner bortom Solna skog!
    Grön som ärg mot violetta vågor
    Brunnsviksvassen står där gäddan slog.
    Långt i syd mot bleknad himmel blänker
    fönstrens rad som guld på Södermalm.
    Och på slottet vakten flaggan sänker.
    Stockholm svalkas efter dagens kvalm.

    SvaraRadera