Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 15 november 2012

Dag 320: Windows 8, hur är det egentligen?


Riktigt riktigt bra, faktiskt. Det är snabbt (faktiskt snäppet snabbare än Windows 7, till och med) och smidigt, när man väl har använt det en stund. Det tog inte lång tid för mig att anpassa mig till det nya gränssnittet, men jag tror att det går rätt lätt även för mindre vana datoranvändare.

Jag har använt många av de medföljande apparna för att se på videoklipp, lyssna på musik, kolla Twitter och Instagram och även kollat in Windows Store där man kan ladda ner många fler. Utbudet växer varje dag och väldigt mycket är gratis, så man behöver inte öppna plånboken för att få något bra. Allt är så snyggt också! Skrivbordet är samma gamla som i sjuan (förutom att de skippat de genomskinliga kanterna med rundade hörn på alla fönster, vilket jag inte har nåt emot alls), men det nya gränssnittet som ersätter Start-menyn ser så fint ut att jag vill hitta ursäkter att använda det oftare även när något sådant inte finns. Man kommer åt allting väldigt lätt med några musrörelser och det hela känns väldigt bekvämt.

Uppgraderingen gick väldigt smärtfritt och det var skönt att inte behöva installera om alla program (inget alls, faktiskt) men det finns ju alltid vissa problem såhär i början av ett nytt OS liv. Vissa saker saknar uppdaterade drivrutiner, så t.ex. mitt grafikkort kör inte på full fart än, men det är egentligen den enda nackdelen jag stött på änsålänge. Alla mina jobbgrejer funkar lika bra som tidigare (fast jag älskar den nya Remote Desktop-appen, som är sååå mycket bättre) och spel har jag knappt hunnit testa på den än. Men allt som allt, högt betyg! Rekommenderas definitivt om ni har ett par hundra riksdaler över och vill göra burken lite färskare!


Dagens slips är donerad av min moster Ingalill Back och är av märket Atlas Designs, med undertiteln Success 1950s, som är en väldigt stilig slips för att ha en massa insekter på sig, måste jag säga. Vill ni buda på den, då kan ni ta och göra det här: http://www.tradera.com/bla-rod-randig-slips-med-insekter-enslipsomdagen-dag-320-auktion_340275_168854830


EDIT: Auktionen verkar ha strulat till sig, då jag först råkade lägga upp fel bilder på slipsen men bytte sen ut dem. Nu däremot verkar de första bilderna vara där ändå och eftersom det har lagts bud så kan jag inte ändra på den och lägga upp nya bilder igen. SÅ! Om du vill veta mer hur slipsen ser ut, kan du göra det här nedan:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar