Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 30 augusti 2012

Dag 243: Framtida ämne i skolan?


Jag satt och läste lite om hur den brittiska tidningen The Guardian skulle stödja London Games Festival, som jag inte hört talas om tidigare men blev glad över att höra om, och de skulle hålla ett event där, riktat till barn och deras föräldrar, som heter "How to Code the Raspberry Pi". Ännu en sak jag inte hört talas om! Raspberry Pi alltså. Jag blev nyfiken och tog till gamla pålitliga Google för att leta upp mer information.

Raspberry Pi är en väldigt liten dator, stor som ett kreditkort ungefär, och som inte kostar mer än 25 dollar (ca 166 kronor) för den enklaste versionen. Den har ett grundläggande Linux-system på sig och man kan koppla in den direkt till en tv, t.ex., via HDMI-kabel. Den är gjord till stor del för att vara ett verktyg för barn att lära sig programmera. Jag kikar på deras sida och de har en video där från en liten kille på inte mer än 7 år, som precis gjort klart sitt tredje spel. 7 år och har skapat tre spel redan! Visst, de är enkla spel där det senaste är en groda som ska sparka en fotboll i mål som vaktas av en sjöstjärna.

Det hela fick att tänka lite... Hur länge kommer det dröja innan vi inför grundläggande programmering i grundskolan? Inte bara högstadiet då, utan även mellanstadiet eller till och med lågstadiet! Barn har ju helt klart förmåga att lära sig och skapa saker på detta sätt. Samtidigt är det en enorm industri och en av de få där det fortfarande är brist på folk, så om barn har en (om än liten) grund inom programmeringen så skulle det öppna upp mycket möjligheter för dem i framtiden.

Vi har ju redan idag datoranvändande i skolan och det för att datorer är en sån stor del av dagens samhälle, så varför inte ta det ett steg längre? Barn lär sig använda datorer, surfplattor och annat redan innan de börjar skolan nuförtiden, så det skulle inte vara ett särskilt konstigt steg. Jag ser med spänning på vad framtiden kommer kunna erbjuda mina barn!


Dagens slips är donerad av Jackie Medina och är av märket René Chagal, som verkar vara ett märke som fanns på åtminstone 80-talet och början av 90-talet. Vid 1995 så sades varumärket upp och finns inte längre. Jag hittar inget om vad det var för sorts märke innan dess, tyvärr. Vill ni buda på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/rod-gul-monstrad-slips-ren%C3%A9-chagal-enslipsomdagen-dag-243-auktion_340275_162714406

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar