Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 24 augusti 2012

Dag 237: Lite mer musik


När jag satt och jobbade idag så hörde jag musik komma från ett av de andra rummen här. En låt jag kände igen. Jag begav mig mot musiken för att se var den kom ifrån och fick reda på att en kille satt och lyssnade på P2 på datorn.

Jag kanske ska förklara lite närmare varför det var så speciellt, folk lyssnar ju på musik hela tiden och man känner igen saker här och där. Låten var Johnny Guitar med Peggy Lee (ni kan höra den längre ner) och jag hade inte hört den någonstans tidigare, förutom i spelet Fallout: New Vegas. Jag frågade den andra lyssnaren om han hade spelat det, men han hade aldrig hört talas om det, han råkade bara höra låten på P2 just då. Jag log i vilket fall som helst åt att ha hört låten utanför min egen spellista i Spotify. Jag vet inte riktigt varför, men det gjorde mig glad att jag hade hört den först i ett spel och nu höra den på radio. Är det influerat av spelet, eller är det kanske bara en slump?

Fallout- och Bioshock-spelen är fulla av musik av denna typen, som är från 30- till 60-talen, och jag har alltid tyckt om den men jag upptäckte aldrig den ordentligt förrän jag upplevde dessa spel. Nu är denna musiken något som jag använder för att slappna av och bara njuta en stund, då dess unika sound sköljer över mig med ett starkt lugn. Sen är det en stor bunt bra låtar också, såklart, och om ni inte är bekanta med så mycket musik från den tiden så kommer här lite exempel på den. Hoppas ni njuter lika mycket av den som jag gör!






Dagens slips är donerad av Ingmarie Görnebrand och Solveig Andersson och är av märket Håkan Troedsson. Vill ni buda på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/mork-abstrakt-monstrad-slips-enslipsomdagen-dag-237-auktion_340275_162288484

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar