Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

lördag 4 augusti 2012

Dag 217: Universums degklumpar


Rymden har alltid fascinerat mig och jag suger åt mig alla de större nyheterna kring den majoritet av universum som vi inte befolkar. Det senaste jag såg nu var en rubrik om hur Uranus månar kommer att krocka med varandra och man hoppas lära sig en massa från denna himlakropparnas trafikolycka.  Intressant! tänkte jag, och gick in för att läsa mer. Oavsett om månarna är stora eller små, så borde det bli en jäkla smäll (à la Dynamit-Harry). Tankar rusar i mitt huvud om en av månarna kanske väljer att lämna planetens omloppsbana och flyga iväg? Kanske mot oss!? Jag klickar mig in på artikeln med spänning, och djupt ner kanske lite fasa, i kroppen och börjar läsa.

Besvikelsen sköljer sig över mig ganska kvickt när jag får reda på att de månar som ligger mest kritiskt till kommer krocka nån gång mellan om tusen år tio miljoner år. Liksom, vafan? Hur hade de tänkt lära sig nåt från det? Min teori om att månen skulle flyga iväg mot en annan intet ont anande planet krossas också (som tur är, kanske) då de förmodligen kommer slås ihop till en helt ny måne. Inte visste jag att det var stora degklumpar som cirklade runt universums stora bollar, men det verkar vara så det ligger till.

Jag fortsätter vänta på de där nyheterna om nytt liv i rymden, kolonier på mars och färdande i överljushastigheter. Men de kommer säkert också om tusen till tio miljoner år.


Dagens slips är donerad av Lars M. Nilsson och har inget märke på sig, men det är okej ändå. Den är däremot så stor och bred så att den skulle säkert kunna ses med blotta ögat från rymden. Känner du att du har hals nog för att kunna bära den, då ska du utan tvekan gå in och buda på den här: http://www.tradera.com/svart-gra-rod-randig-slips-enslipsomdagen-dag-217-auktion_340275_160989191

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar