Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

onsdag 5 december 2012

Dag 340: Du ska dö för att [valfritt hån av utseende]



För nån dag sedan så lanserade Square Enix en Facebook-app i hopp om att den skulle generera intresse för deras senaste spel, Hitman: Absolution. För er som inte känner till spelserien så spelar man som en lönnmördare som dräper sina mål på bästa sätt. För detta ändamålet behöver jag nog inte gå in mer på detalj än så.

Alltså. Appen. Den gick ut på att man skulle skicka huvudpersonen från spelet efter en av sina Facebook-vänner för att lönnmörda den. I samma veva så måste man även välja varför personen i fråga ska ta sitt sista andetag, och även hur dråparen ska känna igen sitt mål. Det är här det blir lite skevt. Som definierande karaktärsdrag kan man välja saker som att personen har håriga ben, tjock mage, fult smink, fult hår m.m. samt att den sen ska dö för att, tja vad ska vi ta, den har små bröst? Liten penis? Luktar illa? Pruttar för mycket? Är otrogen mot sin partner?

När man väl valt allt så skickas detta som ett meddelande till offret som får se en video där dess profilbild är i handen på mördaren och sen sätter ett skott i den.

Detta är en alldeles utmärkt app! För mobbare åtminstone. Nu kan de med enkelhet skicka snygga och animerade meddelanden till folk som säger att de ska dö, bara p.g.a. deras utseende. Hipp hurra! Teknikens framgång!
Totalt osmakligt och urkorkat av Square Enix att släppa något sådant, vilket de upptäckte och tog ner appen efter att den bara varit uppe i några timmar, speciellt efter deras förra fadäs med samma spel då de släppte en översexistisk trailer med sexiga nunnor bärandes på diverse feta puffror. Vill ni se den, får ni googla, men det är inget jag rekommenderar. Square Enix släppte även en allmän ursäkt för appen direkt efter den togs ner.

Det som gör mig argast över hela grejen däremot, är hur folk reagerar på det. På en nyhet om att de gett ut sin ursäkt, så kommer det ju självklart en massa kommentarer. Det som fick mig att bubbla var att minst hälften av dem var i stil med denna kommentaren (direkt citat):
Jag tyckte det va lite tragikomiskt.  typ som tjocka barn som ramlar på youtube. Att folk orkar bry sig...
Om vi förbiser personens andra mening för tillfället, och koncentrerar oss på den sista: Att folk orkar bry sig. Att folk orkar bry sig? Om mobbing? Som växer sig större och större hela tiden, speciellt på internet? Som får ungdomar att må så dåligt att de ibland tar livet av sig? Det är för i helvete jävligt tur att folk orkar bry sig!  Jag bryr mig! Jag bryr mig om att vi inte ska kasta bensin på den eld som är nätmobbing genom PR-kampanjer eller annat. Jag bryr mig om att barn och ungdomar mår sämre och sämre hela tiden. Jag bryr mig om att tonåringar kan hetsas till att ta livet av sig av sina "vänner". Jag bryr mig. Och det skrämmer mig att så många andra inte gör det. Skrämmer mig långt in i själen.


-----

Dagens slips är donerad av Johan Anderzon och är av märket Madison. Vill ni buda på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/rod-sidenslips-med-vita-blommor-enslipsomdagen-dag-340-auktion_340275_170529749

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar