Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 18 juni 2012

Dag 170: Slipsvision


När jag påbörjade detta projektet så undrade jag lite över vad som skulle förändras med mig själv under och efter projektets gång. Det första som förändrades var den enkla grejen att jag nu kan knyta en slips. En annan sak som förändrats är hur jag ser på folk, eller snarare slipsarna de har på sig. Folk på stan, på bild och på tv. Det första jag ser är hur slipsknuten ser ut, sen bredden på slipsen, sen mönstret och sist vilka kläder som är runtomkring den. Då jag ser på både film och tv-serier från ett flertal olika årtionden så ser man verkligen hur alla dessa saker förändras.

Knutarna jag och de flesta andra gör idag är triangulära och slipsen blir sedan, från knuten, proportionellt bredare ner mot änden. De nya slipsar jag har på mig blir oftast inte bredare än 8 cm. Sen om man kollar på t.ex. 90-talet så är nästan alla slipsknutar jag ser mer som en rak cylinder och sen från den så blir slipsen direkt väldigt bred och håller sig sen bred hela vägen ner och blir ofta upp till 12-14 cm breda.
Saker som andra inte tänker på, eller antagligen inte ens bryr sig om, men som jag nu automatiskt ser. Jag har fått slipsvision helt enkelt. Mina pupiller börjar likna slipsen i min logga här på bloggen! Jag ser slipsar överallt!

Det som egentligen har förändrats genom detta, är att jag har en mycket större uppskattning för slipsar än jag haft tidigare. Jag tycker att fler borde ha slipsar på sig, både till fest och vardag, både män och kvinnor och till vilka kläder som helst. Jag hoppas på att se mer av det i framtiden, och om jag har hjälpt det lite grann så blir jag väldigt glad. Om det hjälper till i kampen mot Prostatacancer, blir jag ännu gladare.


Dagens slips är donerad av Karl-Arvid Persson och om ni vill bära den och samtidigt donera till Prostatacancerfonden, så kan ni buda på den här: http://www.tradera.com/abstrakt-blomblad-monstrad-slips-enslipsomdagen-dag-170-auktion_340275_158394014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar