Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 2 april 2012

Dag 93: Världens kanske kortaste noveller


Jag är oftast inte så jättemycket för novellsamlingar, när det kommer till att läsa böcker. Jag vet dock inte varför, men jag verkar bara inte välja dem när jag vill läsa något. Det finns däremot en rad noveller som jag läser så fort det kommer en ny, och det är Very Short Stories. En kille som heter Sean Hill skriver med jämna mellanrum en novell som är så kort, att den får plats i ett Twitter-meddelande. På de ynka 140 tecken som Twitter tillåter, så lyckas han få med humor, sorg, mys, melankoli och story-twists(!) bland annat och det får en att känna att man inte behöver läsa mer än det han just skrivit. Berättelsen är komplett. Det tycker jag är otroligt häftigt. Jag föreslår att ni tar er en titt på dem om ni inte sett dem tidigare! Här är ett smakprov, som även var den första jag läste som gjorde mig hooked:

”I’m glad your sleeping over,“ said Kent. ”I feel safe with you,“ said Lori. He turned on his Batman night light. Now they both felt safe.

Dagens slips är donerad av Lars M. Nilsson och är av märket Moss. Moss är ett brittiskt märke som grundades redan 1851 i London av Moses Moss, som då drev en second hand-butik med mottot "Sell only the best stuff, give only the best service". När han senare dog mot slutet av århundradet så tog två av hans söner över företaget och öppnade 1898 en ny affär, med namnet Moss Bros. De har blivit en av Englands största leverantörer av herrkläder, och klädde även majoriteten av de manliga kungligheterna vid drottningens kröning 1953. Fint märke, med andra ord! Vill ni lägga bud på denna läckra sidenslips, som skimrar som en oljefläck i ljuset, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/vinrod-lila-skimrande-slips-som-olja-enslipsomdagen-dag-93-auktion_340275_153126097

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar