Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 27 april 2012

Dag 118: Klädkod?


Jag kikade runt på DNs hemsida idag och såg denna nyheten i listan. Rubriken i sig, "Särskild klädkod för flickor på skola", fick mig att tänka att det var nån skola i Storbritannien eller något mer sydeuropeiskt land. Jag vet inte varför, men det var min tanke. När jag sen klickade mig in så fick jag se att det var i... Örebro. Klädkod? I Sverige? Jag som trodde att det inte var tillåtet. Jodå, jag trodde rätt. Skolan var nu anmäld av en 14-åring och hennes mamma då eleven kallats in till rektorn efter att ha haft linne på sig på en gymnastiklektion. Det var tydligen för utmanande. Shorts, linne och kläder med urringning var inte tillåtna.

Skolan har verkar också infört ett system där lektioner delas in som röda eller gröna. I de röda lektionerna får man inte prata. Alls. Det framgår inte vad som händer Om man pratar, men jag anar att det inte blir så kul.

Vad säger denna kristna friskola till försvar då?
Det står inte uttryckligen i Skollagen att man inte får ha en klädkod.
Sen när DN påpekar till skolan att det står i Skollagen att skolan ska vara öppen för alla, så svarar de:
Vi har tidigare tolkat det som att vi är öppna för alla som är beredda att följa vår policy. Och vi har uppfattat det så att man får ha en policy tills någon anmäler den. Jag känner till flera skolor där man har klädkoder, men de har inte anmälts och granskats.
Det är ju den klassiska ursäkten som barn har när de gör något dumt. "Men han/hon gjorde ju så!" Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, faktiskt. Skolinspektionen har tidigare kritiserat denna skolan för att ha portat en elev som hade piercat näsan, men skolan verkar inte ha blivit mycket bättre sen dess. Jag hoppas innerligt att de kan göra skillnad denna gången.


Dagen slips är donerad av Ingalill Hörberg och är av märket LL. Vill ni buda på denna slips, som är garanterad att klara sig igenom eventuella klädkoder, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/morkbla-svart-rutig-slips-ll-enslipsomdagen-dag-118-auktion_340275_154961588

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar