Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 10 april 2012

Dag 101: Ett skepp kommer lastat


Idag är det exakt 100 (där kom talet hundra in igen, om än en dag senare!) år sedan Titanic lättade ankar för sin första, och sista, resa. Ändra sedan jag var liten, så har jag vetat att den sjönk just 1912, men jag minns inte var jag hörde det. Det var innan filmen kom, åtminstone, som jag minns att varenda tjej i min klass gick och såg minst ett dussin gånger på bio, så det var inte konstigt att det var den störst säljande filmen i historien, fram tills Avatar kom för ett par år sedan.

Jag var alltid fascinerad av fartyget RMS Titanic, fast kanske ännu mer det stora, flytande misstaget som det faktiskt var. Alla säkerhetsmissar, alla nerskärningar på nödvändig utrustning och vad som hade kunnat göras för att rädda fler av dess passagerare. Totalt var där 2229 personer ombord, men endast 713 av dem överlevde. Inte ens en tredjedel, alltså. Den största boven där var såklart att de endast hade livbåtar för knappt hälften av passagerarna, men även att kabinerna i botten på båten var byggda på ett sådant sätt så att när en fylldes upp med vatten, så började nästa fyllas och sen nästa och sen nästa. Det tog alltså inte stopp nånstans, så den drogs ner i djupet.

Sen så älskar jag alltid mysterier också, och man har inte luskat ut helt varför de inte lyckades väja för isberget. Hade de kunnat göra det? Var dimman för tjock? Körde de för snabbt? För långsamt? Det må vara otroligt tragiskt, men jag kan inte hjälpa att gotta mig i sådana klurigheter.


Dagens slips är donerad av Roberto Comisso och är gjord för företaget ORP Stampi som är ett italienskt företag som sysslar huvudsakligen med att göra gjutningsmallar för gummi. Jag tycker sådana företag är så intressanta, för hur kommer man in på den marknaden? Precis som företag som väljer att tillverka servetter, parkeringsautomater eller kanske bara den där pipen som finns på nappflaskor? Stora företag oftast, som tjänar multum på något så litet. Vill ni buda på dagens slips kan ni göra det här: http://www.tradera.com/rod-bla-guld-randig-slips-enslipsomdagen-dag-101-auktion_340275_153682991

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar