Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 29 mars 2012

Dag 89: Att sätta upp mål


Då och då så får jag helt besatta tankar om något jag vill ha/göra, men jag brukar försöka att inte agera på de tankarna då det av nån anledning ofta är väldigt kostsamt, antingen pengamässigt, tidsmässigt eller både och. Jag brukar vilja vänta och se om det går över (vilket det såklart oftast gör) innan jag tar på mig en massa som jag kanske inte klarar av att upprätthålla. Något som är återkommande däremot är tanken att jag vill ha ett piano/keyboard att spela på. Dessa tankar kommer givetvis speciellt när jag har knarkat pianomusik i lurarna en hel dag eller längre, och tänker "Fan, sådär skulle jag också vilja spela!" men det är några faktorer som talar emot att jag borde göra det hela.

För det första så tänkte jag exakt samma sak med min fiol, innan jag hade den, och jag går visserligen regelbundet på lektioner, men det är dåligt med hemmaövandet tyvärr. Skulle jag skaffa en keyboard så skulle jag inte ha råd att ta lektioner för den också, så då skulle det vara ENDAST övning hemma som gällde vilket inte ser så lovande ut.
För det andra så är vår lägenhet inte så jättestor och att trycka in en keyboard med stol nånstans kräver ett inrednings-IQ på några hundra.

Så, för att göra det hela enklare för samvetet, och även motivera mig lite, så tänker jag sätta upp ett mål för mig själv. Priset när jag nåt målet är att jag köper mig en keyboard. För att komma till målet? Jo, då ska jag skaffa mig självdisciplinen att dels öva på min fiol minst en gång i veckan (minst 30 minuter, kanske inte låter som så mycket, men det är en början) och då räknas INTE lektionerna, samt att jag ska använda den där träningscykeln jag skaffade i julas minst två gånger i veckan. De är två stora åtaganden som jag har varit väldigt dålig på att följa, och kan jag inte klara av dem så kan jag inte klara av detta heller. Sen så ska jag även veva upp mina matematiska talanger för att räkna ut var tusan jag kan ställa klaviaturen om/när den väl intar vårat hem. Önska mig lycka till!


Dagens slips är donerad av Kenneth Bjerkebo och har inget märke på sig! Det står bara att den är svensktillverkad, så vi får väl lita på det helt enkelt. Vill ni buda på den så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/brun-vit-randig-slips-retro-enslipsomdagen-dag-89-auktion_340275_152813490

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar