Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

måndag 5 mars 2012

Dag 65: Lego för alla


Jag och Malin har diskuterat vad för sorts leksaker vi kommer att köpa till våra barn. Tv-spel kommer nog alltid finnas i deras liv, men nånting som vi båda två har lekt mycket med när vi var små som vi känner är väldigt  bra är Lego. Det ger upphov till kreativitet och eget tänkande (så länge man gömmer instruktionsböckerna från dem, hihi). De senaste åren har Lego använt sig av andra stora varumärken för att stärka sitt eget, som t.ex. Harry Potter och Star Wars, och jag har känt att det varit ganska könsneutralt ändå, trots att dessa samt Ninjago och liknande försöker rikta in sig mot killar väldigt mycket egentligen. Antagligen för att Lego har alltid varit för alla, och det inte funnits någon "tjejig" motsvarighet till ovannämnda. Förrän nu, det vill säga.

Po Tidholm på Dagens Nyheter berättar väldigt väl om det hela, så jag föreslår att ni läser där för att veta mer om det hela. För att summera, för er som inte orkar klicka på länkar, så släpper Lego en serie som enligt dem är precis vad tjejer vill ha och har döpt den till "Lego Friends". Här kan den fagra halvan av befolkningen baka cupcakes, sy kläder, odla morötter och ta hand om sjuka djur med nya små legogubbar som är mer slimmade och kurvigare (hej, skönhetsideal!) än de gamla vanliga lego-gubbarna vi är vana vid. Vart tog kreativiteten vägen? Tjejerna skyfflas in i en liten hörna med dessa förutbestämda saker som de är tänkta att tycka om, utan att kunna göra nånting mer med dem än vad de specifikt tillverkades för. Jag tvivlar att de kan (med lätthet, åtminstone) ta isär sin djurklinik och bygga sig ett borg eller en robot eller vad de nu vill ha.

Jag vet i alla fall vad jag vill ge för lego till mina barn. En stor hink med legobitar i varierande färger och storlekar. Det är allt som behövs. Jag tycker, som väldigt många andra på den sociala sfären, att Lego borde återgå till tidigare koncept och kampanjer, som den nedan:


Enkelt, effektivt och precis det Lego handlar om. Att bygga utefter fantasin.


Dagens slips är donerad av Kenneth Bjerkebo och har inget märke på sig, men glänser ändå! Vill ni lägga ett bud på den, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/ljusbla-glansig-slips-enslipsomdagen-dag-65-auktion_340275_150966365

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar