Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

lördag 24 mars 2012

Dag 84: Blått mot blått


Blåa slipsar är så sjukt vanliga att det nästan är löjligt. Alla har blåa slipsar, vilket innebär att jag får in väldigt många blåa slipsar. Blått blått blått! Det är ju inget fel på blått, såklart, men jag ser inte riktigt orsaken till att det är en sån vanlig färg. Man skulle ju kunna tro att den är lätt att matcha till saker, men det är den verkligen inte. Inte mer än nån annan färg åtminstone. Den kanske bara är en klassiskt "manlig" färg, som då automatiskt ska passa på ett klassiskt manligt plagg och då även i slutändan på alla män.

Jag har inget emot blått, men det är inte min favoritfärg. Själv föredrar jag en naturlig grön, eller en stark orange (färgmässigt i allmänhet, inte just på slipsar). Jag försöker tänka tillbaka lite till när jag började upptäcka mina favoritfärger på egen hand, men det är väldigt svårt att säga. Det var ganska tidigt, åtminstone. Men innan dess så var min "favorit" blå. Det minns jag. Varför? Jo, jag var ju en pojke. Det börjar kanske ruckas lite på idag, men det sitter fortfarande hårt i väldigt mångas tankar att alla små pojkar bör ju ha blått på sig, och alla små flickor ska ha rosa. Om nån sätter en rosa tröja på sin lilla pojke så är det t.o.m. många som skulle tänka tankar som "men vad gör de med honom?!". Jag kommer ihåg ett urdrag från Tjuvlyssnat som jag tycker är helt briljant som jag tänker dela med mig av:


En tjej ~25 går in på Ica och har sitt barn, iklädd en rosa mössa, i en sittvagn. En äldre dam kommer fram och lutar sig mot barnet.
Damen: Nämen gud, vilken söt liten flicka!
Tjejen: Tack, men det är en pojke.
Damen (tittar upp och fnyser lite): Men varför har han då en rosa mössa?
Tjejen (svarar trött): För att han är bög.


Jag kommer ge mina barn en rad olikfärgade kläder, oavsett kön, för att se vilka färger som den tycker bäst om. Om min son älskar rosa så får han rosa. På samma sätt så skulle han få dockor om det var det han tyckte bäst om att leka med.

Den här könsindelningen mellan blått och rosa finns ju inte bara hos barnen heller, då jag t.ex. minns när vi var på Cervera för att köpa en present till min sambos bror, där man oftast inte köper saker till barn då de inte uppskattar pepparkvarnar, designskålar och stekpannor särskilt mycket. De skulle slå in den och frågade om det var till en kille eller tjej. Malin frågade vad det spelade för roll, så förklarade de, som om vi vore dumma, att de hade blått eller rosa presentsnöre att välja mellan. Vi tittade på varandra en en kort stund, och sa sen enkelt "ta rosa".


Dagens slips är donerad av Ingalill Hörberg och har inget märke på sig! Den är däremot väldigt blå, och funkar faktiskt mot en blå skjorta också. Vill ni buda på den, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/blarutig-slips-enslipsomdagen-dag-84-auktion_340275_152451085

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar