Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 9 mars 2012

Dag 69: Konsert ikväll!


Jajamensan, det är äntligen dags för Level 2 UPPsala/Stockholm! Dagen till ära har jag dragit på mig ett par av mina gamerstrumpor, med ett passande Donkey Kong motiv. Jag skulle väldigt gärna ha en slips med något sorts tv-spelsmotiv, men det är otroligt svårt att hitta har jag märkt. Det finns miljontals olika slipsdesigner, men nästan inga med en ynka Pac-man på, eller varför inte Guybrush Threepwood?

Jag älskar det faktum att konserter där de spelar musik från tv-spel blir vanligare och vanligare. Den Kungliga Symfoniorkestern har till och med tagit med ett par stycken från Final Fantasy i sitt reguljära program. Många har fortfarande föreställningen att spelmusik är en rad blipp-blopp ljud och inte så mycket mer än så, men även på 80-talet när detta var den enda sortens ljud som de små grå lådorna kunde frammana så skapades fantastisk musik. Musikerna kunde inte ha en massa instrument, och kunde oftast inte spela mer än två-tre ljud samtidigt, så de fick satsa allt krut på melodier istället. De flesta, oavsett intresse av tv-spel, kan idag nynna början på musiken till första Super Mario Bros. banan.

Idag så skapas soundtrack ofta med hjälp av riktiga orkestrar och många andra verktyg, men de har tappat det melodiska en hel del som var så framträdande tidigare. Det betyder ju såklart inte att musiken blir sämre, tvärtom; den kan fortfarande vara fantastiskt episk, rörande, rolig, spännande eller bara rent utav råhäftig. Tyvärr så har spelmusiken en viss brist (inte alltid, men i vissa fall) då den ofta skrivs till en specifik karaktär eller scen eller område i ett spel, och det är ens kärlek för denna som får en att älska musiken väldigt mycket. En hel del musik klarar sig fint på egen hand, och annan faller platt utan sitt spelmässiga bihang.

Jag kommer i vilket fall som helst att njuta av att ha en orkester spela en bråkdel av den fantastiska musiken som finns till det här mediet.

Men men, många av er som läser detta undrar kanske om det jag nämnde igår, om något speciellt som ska hända snart? Mja, jag har fortfarande inte fått veta de detaljer som gäller, så jag vill inte avslöja för mycket innan allt är bestämt, men det ser ut som att jag inom en snar framtid kommer att få tala med en annan person som har gått långa vägar för att samla in pengar till kampen mot Prostatacancer. Men ni får veta mer när jag vet mer!


Dagens slips är donerad av Anna-Karin Bylund och är av märket Emilio. Vill ni lägga ett bud på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/guld-och-rodrutig-slips-enslipsomdagen-dag-69-auktion_340275_151252183

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar