Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 2 mars 2012

Dag 62: Bränn bort din prostatacancer med laser


Nu blir det sådär futuristiskt igen. Sist jag nämnde framsteg inom botemedel för prostatacancer så var det robotar som var på tapeten, men nu går vi åt ett annat håll fast behåller sci-fi temat ändå. Enligt denna artikeln så har svenska forskare (just de forskare ni stödjer genom detta projektet, alltså!) tagit fram en metod för att ta kål på cancercellerna genom att använda en laser. Med den tekniken behöver man alltså inte göra en operation och det finns då betydligt färre biverkningar.

Det hela påminner mig om Star Trek där de oftast har nån liten, händig apparat som surrar och lyser på det skadade området på en person och då läker benbrott, hursår m.m., även om den behandling som använder laser här är mer komplicerat än så såklart. Men det känns verkligen som ett steg i rätt riktning. Om man kan minska antalet ingrepp, så minskar man antalet risker och bieffekter. Bara positivt alltså! Får hoppas att tekniken godkänns helt sen och kan användas säkert.


Dagens slips är donerad av Malin Näslund och är från H&M. En enkel och stilren helvit slips, som jag först tänkt ha till en svart skjorta, men jag ville ha denna t-shirten på mig idag (Gamer Power!) och jag hittade ingen annan som funkade. Så vitt blev det! Vill ni lägga ett bud på den, så kan ni göra det här: http://www.tradera.com/helvit-slips-enslipsomdagen-dag-62-auktion_340275_150721668

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar