Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

torsdag 15 mars 2012

Dag 75: Att vara en bra utvecklare


För att vara i framkant i IT-branschen och vara en riktigt grym programmerare/utvecklare så måste man idag fokusera i princip all tid man har på att lära sig den senaste tekniken, utöver att utföra den dagliga arbetsbördan. Eftersom det kommer ny teknik hela tiden och den existerande sådan förändras så kan man inte hänga med, om man inte spenderar sina kvällar, nätter och helger med att prova sig fram i Facebooks senaste applikationer, pula med appskapande till mobiler eller sitta med näsan i en femkilosbok om C++. Man måste verkligen älska det man gör.

Jag älskar det jag gör. Att skapa något nytt, med mina knapptryckningar. Att lösa problem. Men jag är ingen grym utvecklare, jag är en bra utvecklare. Det är precis det jag vill vara också. Jag må älska mitt yrke, men det är inte det enda jag älskar. Jag älskar min sambo, våra djur, tv-spel, film, musik, natur, resor och mycket mer. Som det är just nu så får alla dessa alldeles för lite tid, så jag tänker inte offra dem bara för att kunna ytterligare en grej som antagligen kommer öka min arbetsbörda ytterligare och innebära mer övertid.

Jag är en bra utvecklare. Jag gör mitt jobb, kör extra när det behövs (inom rimliga gränser) och löser de problem som kommer upp. Jag står inte still, jag lär mig nya saker hela tiden, men inte mer än arbetstiden tillåter. Inget jobb är värt att offra sitt liv för.


Dagens slips är en av mina egna och är av den bunt jag köpte snorbilligt på Dressman. Oroa er inte, slipsen är hyfsat snorfri. Den är för övrigt gjord i det bästa material jag har haft på mig hittils, tror jag. Hälften siden och hälften linne. Linnet gör den väkdigt mjuk och skön, men tack vare sidenet så håller den även en snygg form. Love it! Vill ni lägga ett bud på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/bla-vit-lax-randig-slips-enslipsomdagen-dag-75-auktion_340275_151745526

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar