Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

lördag 27 oktober 2012

Dag 301: Jag orkar klaga


Jag såg en kommentar idag på Facebook från en tjej som hade sett en reklamfilm på TV. Reklamen var från Coop och hon hade skrivit till deras Facebook-sida om den (läs den här). I reklamen så går en kvinna runt med en kundvagn i en matbutik, med en liten knodd sittandes i sätet på vagnen, och ropar efter Liam. Sättet hon ropar på gör att man ska förstå att det är ytterligare ett barn hon letar efter, samtidigt som hon plockar på sig allt som ska handlas ner i vagnen. Hon ropar och ropar och hittar tillslut sin make (antar jag) Liam som står och håller i en borrmaskin på verktygsavdelningen.

Problemet som både hon och jag har med denna reklamfilmen är de könsroller som de anspelar på och jag tar illa vid mig att vi män än en gång framställs som oansvariga och barnsliga (precis som i en annan reklamfilm jag tagit upp tidigare), men det jobbigaste med hela grejen är nästan de kommentarer som tjejens kommentar har fått. Det har kommit in (i skrivande stund) 2290 kommentarer och jag skulle estimera att ca 1800, eller mer, av dem är från folk som skriver saker i stil med "Men orka klaga!", "Feministtjafs!", "Det är ju bara humor för fan, gör nåt bättre med livet än att klaga på saker!", "Lönt att lägga tid och energi på att gnälla!". Det är ganska intressant faktiskt att tusentals personer orkar lägga sin tid och energi på att klaga på att någon tagit sin tid och energi för att klaga på något annat.

Jag blir väldigt ledsen däremot att i dagens samhälle så får feministiska och/eller andra jämlikhetsrelaterade uttalanden så mycket skit, som om det vore rasistiska slagord ungefär. Det hela känns så konstigt och knäppt  att det bara snurrar i huvudet på mig när jag tänker på det.


Dagens slips är donerad av Joakim Fläder och är av märket Atlas Designs. Vill ni buda på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/bla-sidenslips-med-vagt-blommonster-enslipsomdagen-dag-301-auktion_340275_167239168


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar