Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

fredag 12 oktober 2012

Dag 286: Nääjjjjjjjjjjjj!



Det här har varit en sån där dag. Det skulle ha varit en fantastisk dag, då våran efterlängtade diskmaskin skulle anlända idag. Det gjorde den också men under installationen så upptäcker fixarkillen att avloppsslangen inte går på ordentligt. Den går på en del, som kan vara tillräckligt, men varken han eller jag vill chansa och riskera fuktskador i köket ifall det brister. Det ser ju ganska mörkt ut redan här, liksom.

Inför denna dag hade vi även latat oss lite med disken, med tanken att vi kan ända stoppa in rubbet i maskinen när den kommer, så vi stod inför att handdiska väldigt väldigt mycket idag om detta inte kunde fixas.

Installatören tipsar om att man kan skruva på en grej som ska ordna alltihopa, då där finns gängor på röret, så han tycker att vi ska ta bild på röret och slangen och dra oss iväg till närmsta VVS-butik så vet de vad vi behöver. Det kändes ju lättande, vi kan alltså få igång maskinen idag ändå. Så, efter en dag av jobbande så tog jag en väldigt sen lunch vid 3-tiden då vi begav oss mot affärn för att få tag på denna efterlängade lilla grej som ska fixa allt.

Väl där så pratar jag med en VVS-kille om det hela, visar upp mina bilder och han ger mig en grej som jag ska försöka skruva på de där gängorna. Passar den skulle jag sen såga av en del av pipen på röret, för att sen sätta dit en helt ny (fastskruvad med mojängen). Jag tackar och bockar (och betalar) och vi åker hem igen och testar direkt. Den passar inte. Vi suckar oändligt djupt. Denna gång mäter jag rör och slang på alla vis, ifall att det hjälper att hitta rätt grej. Måste ju finnas nån som passar! Hopp in i bilen igen och iväg till butiken igen. Berättar resultatet av vårat försök och efter prat med tre olika VVS-tekniker så kommer vi till slutsatsen: hela vattenlåset måste bytas, då de inte har nånting som passar röret alls. Samt att en del av röret redan verkar vara avsågat (därmed satt inte slangen på ordentligt) så det blir till att ringa hyresvärden. Vi inser detta ca kvart över fyra på dagen. När stänger hyresvärden för veckan? Jomen klockan fyra såklart!

SÅ! När vi kom hem jobbade jag klart min timme jag hade kvar och satte sen igång. Det var bara att kavla upp ärmarna (check, de är uppkavlade) och diska allt för hand. Inte fan tänkte jag ha all denna disk ståendes och göra köket hemskt och obeboeligt, bara för att vår efterlängtade deus ex machina inte kunde prestera. När jag nu skriver detta har jag diskat allt, torkat allt, bakat pizza, gått med hunden, släng sopor, fått mina skor nerkissade av katten och nu även lagt upp detta blogginlägg. Check. Nu kommer helgen!


Dagens slips är donerad av Lars M Nilsson och är utan märke, men om ni vill buda på den och göra mig riktigt glad, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/svart-bla-gra-randig-slips-enslipsomdagen-dag-286-auktion_340275_166026680

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar