Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

tisdag 25 september 2012

Dag 269: Warp six, engage!


Jag är ett väldigt stort fan av Star Trek i alla dess former och som den nörd jag är så hoppas jag dagligen (nåja) på nyheter om att vi komer närmare den sortens teknologi som finns i de serierna. Framförallt warp-teknologin, som skulle få oss att färdas snabbare än ljusets hastighet. Enligt Einsteins relativitetsteori så kan ingenting färdas snabbare än ljusets hastighet, vilket såklart utgör ett litet hinder för denna sortens forskning, men det finns genvägar att ta. Något som NASA nu har erkänt är både möjligt och värt att undersöka närmare. Det känns väldigt spännande och pirrar i magen på mig när jag tänker på det!

Jag börajde läsa runt lite på NASAs hemsida, där de svarar på en rad olika frågor om bland annat Warp-teknologi. Jag måste säga, jag vart glatt överraskad när jag började läsa där. Saker är skrivna på ett sätt som är relativt lättförståeligt och även är intressant (med humor!) hela vägen igenom, samtidigt som de inte förolämpar läsaren genom att låtsas att den är 3 (och ett halvt!) år gammal. I love it!
Avslutar med ett litet citat från denna sidan där de pratar om hur stor rymden faktiskt är:

"Interstellar distances are so astronomical (pun intended) that it is difficult to convey this expanse."

Är det bara jag som är nördig, eller är det där väldigt roligt?


Dagens slips är donerad av Jackie Medina och är av märket Atlas Designs. Vill ni buda på den, kan ni göra det här: http://www.tradera.com/mangfargad-randig-slips-enslipsomdagen-dag-269-auktion_340275_164713328

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar